
Česká obchodní inspekce zveřejnila výsledky monitoringu kvality pohonných hmot za rok 2024. Z nich lze vyčíst řadu údajů, které nám dají lepší vhled do situace na trhu s palivy v ČR.
Z výsledků lze zjistit, že u benzínu bylo zjištěno 13 závadných vzorků. „Pouze jediný nález z těchto 13 vzorků lze ale označit za nekvalitní palivo,“ uvádí Ivan Indráček, předseda představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů ČR. V ostatních 12 případech totiž nebylo zjištěno nekvalitní palivo, ale šlo o chybu ve značení paliva. V souvislosti s plošným přechodem na benzín E10 totiž zapomněla řada čerpacích stanic změnit identifikační štítky na stojanech a výdejních pistolích. Kolečko se symbolem „E5“ mělo být nahrazeno kolečkem „E10“. Parametry obou benzínů (E5 i E10) stanovuje stejná norma, paliva se liší pouze v obsahu bioetanolu a podílu kyslíkatých látek. I když tedy proběhlá kontrola zjistila prodej kvalitního benzínu E10, označila jej za vadný, protože neodpovídal požadavkům na benzín E5, na který odkazoval identifikační štítek
V případě nafty byly zjištěny čtyři vadné vzorky, ve všech případech šlo o nedostatek v bodu vzplanutí. „Až po publikování všech vydaných rozhodnutí bude možné posoudit, jaké z těchto případů lze označit za závažné a jaké za zanedbatelné,“ míní Ivan Indráček.
V případě LPG byly zjištěny tři odchylky, ve všech případech byl zjištěn překročený limit obsahu síry. „I v tomto případě je nutno počkat na vydaná rozhodnutí, aby bylo možno posoudit závažnost nálezů,“ dodává.
Porovnání Česka s Evropou
Evropská unie provádí porovnání výsledků monitoringu kvality pohonných hmot ze všech členských zemí. S ohledem na zaměření monitoringu ale nejsou některé kvalitativní parametry paliv sledovány. Pro vzájemné porovnání je proto třeba vždy přepočítat výsledky tak, aby byly metodiky vykazování vad shodné. Za Česko můžeme v roce 2024 počítat s jedním vadným vzorkem benzínu (chybné značení není chybou v kvalitě) a žádným vadným vzorkem nafty (bod vzplanutí se v hlášení pro EU nevykazuje). V roce 2024 tak byla v Česku závadovost na úrovni 0,04 %, což je prozatím historicky nejlepší výsledek. Evropský průměr se pohybuje lehce nad jedním procentem, před pěti lety dokonce nad dvěma procenty.
Rozdíl v kvalitě paliv u značkových a neznačkových čerpacích stanic
Občas se lze setkat s porovnáváním kvality prodávaných paliv u značkových a neznačkových čerpacích stanic. Taková srovnání ale nejsou moc relevantní. Právo na ochranu spotřebitele klade odpovědnost za kvalitu zboží vždy na prodejce, nikoli subjekt, který za chybu skutečně může. Naprostá většina zjištěných závad totiž není chybou čerpací stanice, ale je nedbalostní chybou přepravce nebo dokonce skladu, odkud jsou pohonné hmoty rozváženy. Ačkoli může být tvrzení o větším počtu závad na neznačkových čerpačkách pravdivé, už se nepřipomíná, že skutečnými viníky jsou leckdy i značkové firmy.
Nicméně pokud jde o rok 2024, je nutno uznat, že zřejmě všech 12 pochybení ve značení benzínu E10 jde na vrub nezávislých čerpaček. U zbytku zjištěných závad lze soudit na drobnou příměs opačného paliva (benzín v naftě, nafta v benzínu), což je chyba obvykle způsobená přepravcem. V případě LPG jde zřejmě o chyby ve výrobě, případně se může jednat o vadný postup při odběru vzorku.