
Česko poprvé v praxi využije nový projekt TAL-PLUS a začne být dominantně zásobováno ropou západní cestou ropovody TAL a IKL. Nahradí se tím zastavené dodávky ropy z Družby.
První zvýšené dodávky neruské ropy by měly dorazit do Česka po stočení tankeru v Terstu, a to už v první polovině dubna.
Česko vůbec poprvé v praxi využije projekt TAL-PLUS. Navyšuje se odběr ropy západní cestou přes ropovody TAL a IKL, a tím se nahradí pozastavené dodávky ruské ropy z ropovodu Družba. První navýšená dodávka ropy by do Česka měla dorazit po stočení tankeru v přístavu v Terstu ropovody TAL a IKL už v druhé polovině dubna. Zvýšení dodávek ropy západní cestou je možné díky projektu TAL-PLUS. Státní společnost Mero ČR letos v lednu dokončila jeho zásadní část. Projekt TAL-PLUS navýšil kapacitu evropského ropovodu TAL a díky tomu může Česko přejít na plné zásobování ropou výhradně přes ropovody TAL a IKL.
O strategickém projektu TAL-PLUS rozhodla vláda premiéra Petra Fialy v listopadu roku 2022. V květnu 2023 došlo k podepsání smlouvy o realizaci projektu mezi státní společností Mero ČR a konsorciem TAL.
Náročný technologický projekt dokázala společnost Mero ČR společně s konsorciem TAL připravit v rekordně krátkém čase, a to za rok a půl od podpisu smlouvy. Už letos v lednu byl ropovod TAL včetně navýšené kapacity v rámci projektu TAL-PLUS k dispozici pro plné využití. Projekt TAL-PLUS zajistil České republice nezávislost na ruské ropě z ropovodu Družba a současně výrazně posílil energetickou bezpečnost země.
Společnost Orlen SA, která pro Česko ropu nakupuje, nyní využívá naplno této strategické výhody. Poté, co se zastavily dodávky ropy z ropovodu Družba, navyšuje Orlen SA zásobování Česka ropou západní cestu přes ropovody TAL a IKL.
Petr Fiala: Máme alternativu, zastavené dodávky z Družby nás neohrožují
„Česko poprvé využije své nové strategické bezpečnostní výhody a vybudované ropné nezávislosti na ruské ropě,“ říká Petr Fiala, předseda Vlády ČR. „Díky projektu TAL-PLUS, který naše vláda prosadila, už nás Rusko nemůže vydírat tím, že nám zastaví dodávky ropy z ropovodu Družba. Česko je nyní ve své energetické nezávislosti mnohem silnější. Máme alternativu a můžeme postupně přecházet na plné zásobování ropou výhradně západní cestou ropovody TAL a IKL. To už se nyní děje, a proto naši zemi zastavené dodávky ropy z ropovodu Družba nijak neohrožují.”
Zbyněk Stanjura: První tanker pro litvínovskou rafinérii už připlul do Terstu
„Naše vláda rozhodla o realizaci projektu TAL-PLUS už na podzim roku 2022. Šlo o zásadní strategické rozhodnutí s cílem zajistit Česku nezávislost na ruské ropě a posílit naši surovinovou bezpečnost.
Díky dobré práci společnosti Mero ČR, kterou vlastní a řídí Ministerstvo financí, se povedlo navýšit kapacitu ropovodu TAL už letos v lednu a připravit Česko na plné zásobování výhradně západní cestou.
Nyní naplno využíváme této strategické bezpečnostní výhody a zastavené dodávky z Družby nahradíme navýšením dodávek z ropovodů TAL a IKL. První tanker s neruskou ropou pro litvínovskou rafinérii polské společnosti Orlen Unipetrol v těchto dnech připlul do italského Terstu a v následujících dnech začne jeho stáčení. Do České republiky by tato ropa měla dorazit v druhé polovině dubna. Česko se už nemusí bát ruské agresivní surovinové politiky a výhružek, že nám přestane téct ropa z východu,“ uvádí Zbyněk Stanjura, ministr financí ČR.
Jaroslav Pantůček: 60 let závislosti na ruské ropě je za námi
„České zásobování ropou čeká další historický okamžik, vůbec poprvé nyní v praxi využijeme navýšené kapacity ropovodu TAL, kterou zajistil projekt TAL-PLUS. Česko díky tomuto projektu získalo po téměř šedesáti letech nezávislost na dodávkách ruské ropy z ropovodu Družba a nyní ji můžeme naplno využít. Navýšení dodávek západní cestou přes ropovody TAL a IKL, které mají nahradit zastavené dodávky ropy
z Družby, je možné právě díky zkapacitnění ropovodu TAL. První navýšená dodávka by měla do Česka dorazit po stočení tankeru v přístavu v Terstu ropovody TAL a IKL už v druhé polovině dubna. Platí, že ropovod Družba je plně funkční a připravený na případné obnovení provozu,“ dodává Jaroslav Pantůček, generální ředitel společnosti Mero ČR.