
Integrace různého vybavení a pokročilých technologií do provozu čerpacích stanic přináší výrazné zvýšení efektivity, bezpečnosti a komfortu. Automatizace procesů, implementace chytrých řešení a digitalizace prodejen nejenže usnadňují každodenní provoz, ale umožňují také personalizaci služeb a zvýšení loajality zákazníků.
Moderní technologie samoobslužných zařízení používané na čerpacích stanicích zjednodušují život jak zákazníkovi, tak provozovateli. „Samoobslužné zařízení zrychlí samotný proces prodeje čerpacích hmot i občerstvení či může úplně nahradit obsluhu personálem. V mnoha případech ale nevezmou práci personálu, který zde přes denní dobu normálně obsluhuje, ale rozšíří provozní dobu samotné čerpačky,“ domnívá se Jan Uher, obchodní reprezentant společnosti Sonet. Tento provoz ocení všichni, protože provoz 24/7 logicky navýší obrat dané čerpací stanice o desítky procent. „Automatizace prodeje je v této době na vzestupu a jistě nás mnohé technologické novinky ještě čekají. Jsme rádi, že se můžeme na mnohých inovacích v samoobslužných zařízeních s jednotlivými integrátory podílet,“ vyzdvihuje. Zákazníkům to dává možnost vybrat si, co potřebují, a obsloužit se sami. „Příští rok bychom chtěli na jedné až dvou stanicích upravit výdej jídel tak, aby si zákazníci mohli jídlo sami naservírovat. Na většině stanic navíc vznikají klidové zóny s posezením, kde si lze odpočinout buď v soukromí, nebo ve větší skupině,“ prozrazuje Tomáš Trč, tiskový mluvčí společnosti MOL Česká republika.
Nonstop režim je výhodou
Trend automatizace odbavení zákazníka na čerpačce potvrzuje i společnost P.V.A. systems. Kromě zmíněných tankomatů se začínají objevovat také samoobslužné pokladny. „Umožňují nejen odbavení drobných nákupů bez nároku na čas personálu, ale mohou být základním prvkem celkové automatizace nebo použití hybridního provozu u prodejen, kde se obsluha ekonomicky nevyplácí,“ prozrazuje obchodní manažer Michal Čadina. Stejně jako se tyto technologie nasazují v potravinářských řetězcích, mohou fungovat i na čerpacích stanicích, včetně automatizace vstupu do bezobslužné prodejny, bezpečnostních prvků a aplikace pro dohledové centrum s analytikou kamerových záznamů.
„Prodejny tak za konstantních nákladů mohou fungovat v režimu 24/7 a nasazení elektronických cenovek nebo algoritmů pro automatizaci objednávek dále takový provoz zefektivní,“ zdůrazňuje Michal Čadina. Na základě praxe v technologiích 24/7 je systém B.O.S.S. Automatic neustále vylepšován, aby plnil požadavky obchodníků. Aktuálně jde například o komunikaci samoobslužné pokladny s výdejními boxy tabákových výrobků nebo sestavování celkových videozáznamů z jednotlivých kamer ukazující chování konkrétního zákazníka při průchodu prodejnou.
Bezpečnost snižuje počty incidentů
Díky stále větší poptávce ze strany zákazníků roste počet menších čerpacích stanic. Ty se nacházejí především v různých průmyslových areálech, na okrajích měst či obcí. „Majitelé, kteří chtějí své stanice zpřístupnit nonstop, mají možnost oslovit některého z dodavatelů samoobslužných čerpacích systémů, který jim rozšíříme o platební technologii pro akceptaci bezhotovostních platebních karet. Ta je oproti běžnému provozu bezpečnější a ekonomicky výhodnější vzhledem k absenci obsluhy,“ konkretizuje Jan Uher. Takovéto provozy fungují na principu předautorizace. Zákazník si při příjezdu vybere konkrétní stojan a navolí si na něm určitou částku, za kterou chce čerpat palivo. Následně mu je na stojanu umožněno čerpání. Potom přichází na řadu dokončení předautorizace, kdy je zákazníkovi strhnuta reálná částka za opravdu načerpané množství paliva. Nestane se, že by zákazník odjel bez zaplacení. „Do tankovacích automatů společně s daným integrátorem implementujeme naše nejmodernější bezobslužné platební terminály podle výběru provozovatele. Samozřejmostí je následné zajištění podpory a servisu těchto platebních terminálů,“ dodává Jan Uher.
Moderní čerpací stanice stále více sází na automatizaci a bezpečnostní technologie, které nejen chrání majetek, ale také zvyšují efektivitu. „Klíčovým trendem stále zůstávají EAS bezpečnostní antény Nedap, které poskytují nepřetržitý dohled nad zbožím a minimalizují krádeže. Bezpečnostní mlha může být jedním z doplňkových trendů, který zajišťuje okamžitou ochranu proti přepadením a obsluha má kromě nouzového tlačítka i další možnost, jak zloděje okamžitě zastavit,“ sděluje Štěpánka Kramperová, marketingová manažerka společnosti Novatec Sicherheitstechnik. Energetický management Loxone přináší chytré řízení energie, které optimalizuje třeba osvětlení a klimatizaci, čímž snižuje náklady a zvyšuje komfort zákazníků. Digitalizace prodeje je podpořena i LCD digitálními reklamními nosiči, které umožňují flexibilní a cílenou komunikaci s klienty, což zvyšuje tržby a zlepšuje zákaznickou zkušenost.
Automatizace přináší energetické úspory
Pro čerpací stanice jsou klíčové tyto technologie: pokladní systém, systém osvětlení, měřicí a řídicí systémy a bezpečnostní systémy. „Obecně by všechny technologie měly být rychlé, flexibilní, přesné a ekonomické. Měly by být schopné vzájemné komunikace, pokud je to potřeba, aby zajistily efektivní provoz stanice,“ zmiňuje Tomáš Trč. Benzinky by se měly rovněž zaměřit na technologie, které zjednodušují operace a zlepšují zákaznickou zkušenost. „Moderní pokladní systémy by měly podporovat rychlé a bezpečné transakce, včetně možnosti bezkontaktní platby a integrace s věrnostními programy. Zařazení smart prvků, jako chytré osvětlení nebo regály s inteligentním řízením, pomáhá snižovat náklady, zvyšuje vizuální atraktivitu a usnadňuje práci personálu. Elektronické cenovky poskytují přesné a aktualizované informace o cenách, což zvyšuje efektivitu, šetří práci personálu i zatížení životního prostředí,“ vyjmenovává Vlasta Šilarová, architektka a majitelka agentury Rexy a Dex. Zařazení digital signage ve formě monitorů a jiných digitálních prvků je klasikou, ale nyní přichází na řadu i zařazení interaktivity a personalizace. Kromě samoobslužných pokladen se objevují i samoobslužné kiosky a kávovary. To vše šetří zákazníkům čas, který mohou věnovat nákupu, i když spěchají a za normálních okolností by nákup nestíhali.
Nejdůležitější vybavení pro čerpací stanice rovněž zahrnují bezpečnostní a automatizační systémy, které chrání majetek a optimalizují provoz. Základem, který musí mít již každá čerpací stanice, jsou zmíněné EAS bezpečnostní antény a kamerový systém, který monitoruje pohyb zboží i zákazníků a snižuje riziko krádeží. „Loxone energetický management je naopak novinkou a díky automatizaci přináší energetické úspory a komfort pro zákazníky. Skvělou možností, jak ušetřit čas a působit profesionálně, jsou elektronické cenovky, které umožňují rychlé a přesné úpravy cen, čímž usnadňují správu prodeje a zajišťují aktuální informace pro zákazníky,“ uvádí Štěpánka Kramperová. Tyto a spoustu dalších technologií společně zajišťují bezpečný, efektivní a moderní provoz čerpacích stanic.
Venkovní prostory jsou rovněž důležité
Obchody na čerpacích stanicích by měly být moderní, vzdušné a pokud možno zářit originálním designem. Při přestavbách stávajících starších prostor se využívají současné materiály, s důrazem na udržitelnost a přírodní prvky, aby vše ladilo s designovou linií prodejny či značky samotné čerpací stanice. „Pro akční nabídky zboží se používají prodejní kovové stojany a displeje s dřevěnými detaily a LED podsvícením, případně i s interaktivními obrazovkami, které mají za úkol upoutat pozornost zákazníků. Pro běžné zboží vycházíme z klasických regálů, které však upravujeme podle konkrétních požadavků a potřeb,“ zmiňuje Kamil Šléška, projektový manažer společnosti Clean4you.
Klíčovým prvkem moderní čerpací stanice je prodejní pult a jeho okolí, kudy projde téměř každý zákazník. Neméně důležitá je i část věnovaná občerstvení a odpočinku, která dotváří celkový dojem z prodejny. Při přestavbách se pracuje s celým prostorem, využívá se nejen plocha stěn a stropů pro designové obložení, polepy nebo světelné a digitální prvky, ale i například pro umístění hygienických stanic. Zapomínat by se nemělo ani na venkovní prostory. „Zde pečlivě začleňujeme prvky mobiliáře, venkovní tělocvičny nebo malé fit parky, což je v dnešní době trendem. Vše směřuje k vytvoření uceleného konceptu čerpací stanice 21. století, která zaujme jak funkčností, tak estetickým provedením,“ dodává Kamil Šléška.
Myslí se na životní prostředí
Co se týká samotného vzhledu čerpací stanice, nejnovější trend se zaměřuje na vytvoření přívětivého a moderního prostředí, které podporuje pohodlí a přizpůsobení zákazníkovi. „Stejně jako jiné komerční prostory, i čerpací stanice se musí zaměřit na vhodné uspořádání prodejní plochy, které by mělo být přehledné a intuitivní. V dnešní době převládá spíše organické flow než přísné symetrické rozmístění,“ míní Vlasta Šilarová. A podle Kamila Šléšky dominují přírodní a recyklované materiály (dřevo v různých podobách, zelené prvky, jako jsou živé stěny, mechové obrazce a podobně, uplatňují se recyklované plasty a materiálové směsi), případně náhrady konstrukčních materiálů (umělé varianty betonu, korodovaných kovových plátů, kamene a další). V otázce barevnosti panuje příklon k přírodním dekorům a světlejším pastelovým barvám s cílem prosvětlit a provzdušnit prostor.
Důraz se rovněž klade na ekologické a udržitelné materiály, které reflektují současné trendy v udržitelnosti a péči o životní prostředí. Zaměření na ekologii se stalo téměř nezbytností. Konkrétně se jedná o preferenci materiálů a jejich zpracování bez škodlivých látek s negativním dopadem na životní prostředí, využívání prvků vhodných k opětovnému použití, používání recyklovaných materiálů nebo snaha o redukci energetické spotřeby. V Rexy tento trend aktivně sledují a nabízí ekologické varianty designu, které splňují požadavky na udržitelnost a moderní estetiku.
Úprava musí být cyklická
Modernizace obchodního prostoru, ať už postupná nebo jednorázová, částečná či kompletní, je přirozenou součástí jeho vývoje. Každý materiál či výrobek totiž časem zastará, jak po estetické, tak po funkční stránce. Zároveň jde o cílený proces, který má při správném provedení potenciál zvýšit prodeje. „Důležitým faktorem je psychologický efekt. Zákazník je ochoten utratit více peněz v prostředí, které se mu líbí a ve kterém se cítí příjemně. Z našich zkušeností vyplývá, že takový remodeling se obvykle provádí každé tři až pět let,“ dodává Kamil Šléška.
Nejnovější trendy v designu čerpacích stanic se zaměřují na vytvoření moderního a příjemného prostředí. Velkým trendem je orientace na čerstvé a zdravější jídlo. „Zejména na dálničních stanicích dochází k rozšíření nabídky občerstvení jak studených, tak teplých pokrmů. V současné době převládají teplejší barvy a dřevo. Pro moderní vzhled se stává velmi oblíbenou antracitová barva,“ shrnuje Tomáš Trč.
Článek vyšel také v tištěném Speciálu Čerpačka Podzim 2024.