logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Přestože hodně automobilových značek zdůrazňuje ekologické výhody svých elektrických modelů,...
  • Společnost Shell Czech Republic, která v loňském roce představila svou první LNG stanici v České...
  • V úvodních třech měsících roku zaznamenal trh s novými užitkovými elektromobily v Evropské unii...
  • Skupina Orlen Unipetrol v rámci strategie udržitelného rozvoje a dekarbonizace posiluje rozvoj...

Ipsos: Co je hlavní motivací k nákupu a řízení elektromobilu? Roli tu hrají i emoce

5. května 2025
Zpravodajství 0
97
Ipsos: Co je hlavní motivací k nákupu a řízení elektromobilu? Roli tu hrají i emoce

Přestože hodně automobilových značek zdůrazňuje ekologické výhody svých elektrických modelů, sociální média ukazují, že to často není jediná nebo dokonce hlavní motivace k nákupu a řízení elektromobilu. Jak to často bývá, ve hře jsou jak emocionální, tak racionální faktory.

Udržitelnost a elektromobily (electric vehicles nebo EVs), které se objevily v procesu vývoje tohoto tématu, jsou v poslední době velkým tématem. Nemusíte ale naříkat „už je to tady zase“ nebo zjišťovat nové informace o emisích CO2 a globálním oteplování. Přestože řešíme elektromobily, tématu životního prostředí se téměř nedotkneme.

Přečtěte si také
Společnost Shell v Číně otevřela největší dobíjecí stanici pro elektroauta na světě

Hlas spotřebitelů zůstává nepovšimnutý

O bariérách, které brání v uvažování o pořízení elektromobilu, máme rozsáhlé poznatky. Většinou se týkají výdrže a dojezdu baterií, doby dobíjení, dobíjecí infrastruktury a vysokých nákladů. Evropská unie nicméně přijala zákon, podle něhož mají mít od roku 2035 všechny nové osobní automobily a dodávky prodávané v Evropě nulové emise. Federální vláda Spojených států stanovila cíl, aby polovina všech nových vozidel prodávaných v USA byla do roku 2030 bezemisní. Na druhou stranu se přechod na elektromobily zpomalil a několik automobilových značek muselo upravit své strategie (Volvo, Ford) a snížit prognózy (Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen). Čínské značky se svou nabídkou levnějších elektromobilů ambiciózně vstoupily na evropské a americké trhy a staly se silnými konkurenty tradičních výrobců automobilů. V reakci na to Spojené státy, Evropská unie a Kanada zavedly opatření ke snížení podílu automobilů vyrobených v Číně. Trh se rychle vyvíjí a někdy je těžké držet krok se všemi novinkami.

Mezi průmyslem, vládou a výrobci automobilů, kteří intenzivně propagují elektromobily a jejich ekologické výhody a diskutují o cenách a tarifech, zůstává hlas spotřebitelů často tichý a nepovšimnutý. Co chtějí a očekávají spotřebitelé při všech současných problémech od automobilů?

Přečtěte si také
PwC: Elektromobily na největších trzích Evropy poprvé v historii tvoří víc než polovinu prodejů

Na čem může průmysl a automobilové značky stavět svou komunikaci kromě ekologického faktoru? Kde jinde hledat odpovědi, když ne v internetových diskusích, kde lidé svobodně sdílejí své zkušenosti a názory bez nastavených dotazníků a pokynů?

Nejde jen o životní prostředí

Ačkoli většina značek automobilů stále propaguje své elektrické modely s důrazem na to, že jsou prospěšné pro životní prostředí, zákazníci to považují za výhodu, která by měla doplňovat, nikoli zastiňovat ostatní výhody pro koupi elektromobilu. Na sociálních médiích existuje řada příspěvků, které to dokazují.

„Nejsme v tom proto, abychom trpěli pro záchranu planety, stejně je jasné, že planeta je v háji. Dělám to (kupuji), protože se mi líbí způsob, jakým elektromobil jezdí, technologie, předehřívání a to, jak levný a nenáročný je jeho provoz. To, že to pomáhá planetě, je bonus, ale ne důvod, proč jsem si vybral elektromobil. Kdyby mi cestování činilo příliš velké potíže, nestálo by za to.“

„Ačkoli se mi elektromobily obecně líbí a jeden vlastním, nevěřím, že zachraňuji planetu nějakým smysluplným způsobem – k provozu je potřeba spousta kWh a většina z nich je vyrobena z ropy nebo zemního plynu.“

Zpráva Ipsos ESG Council podporuje zjištění ze sociálních médií. Podle této zprávy by udržitelnost měla být „vedlejším přínosem“ spolu s jinými faktory, jako je snadnější, levnější nebo zdravější. Pomáhá výrobku nebo službě zvítězit nad srovnatelným konkurentem, ale sama o sobě nemůže způsobit velkou změnu v chování spotřebitelů. Totéž platí pro automobily. Zdá se, že spotřebitele nepřesvědčí pouze ekologické výhody, zejména když musí zaplatit mnohem vyšší cenu s neznámými proměnnými, jako je životnost baterie, nabíjení a cena při dalším prodeji.

Jde o emoce

Pokud udržitelnost nehraje roli, co motivuje lidi ke koupi elektromobilu? Jedním z důvodů je zážitek z jízdy. Spotřebitelé si všímají rychlosti akcelerace, která se nedá srovnat se spalovacím motorem (ICE). Elektromobil dává člověku okamžitý pocit rychlosti, který je pak spojen se zábavou nebo dokonce strachem. V tomto případě není automobil pouze prostředkem k přepravě z bodu A do bodu B. Je vnímán jako prostředek radosti, zábavy a adrenalinu, který umožňuje cítit energii auta.

„Osobně miluji okamžité zrychlení elektromobilu.“

„Řídit je je zábava – rozhodně ne nuda.“

„U elektromobilů se mi líbí, že rychleji zrychlují. Když sešlápnete plynový pedál, zatlačí vás to do sedadla. Spalovací vůz působí, jako by se nejdřív musel vzbudit.“

Další motivací v podobné oblasti jako „zábava“ jsou pokročilé technologie, které mohou elektromobily nabídnout. Jsou hravější, plné obrazovek a různých funkcí, mají možnost změny podsvícení, a obsahují moderní funkce, jako je umělá inteligence. Dokonce i samotný design některých elektromobilů připomíná sci-fi filmy o robotech a budoucnosti. Díky nim je jízda zábavnější a auto se mění v hračku.

„Jsem technický typ a miluji technologie, které elektromobily mají.“

„Mít auto, které umí řídit samo, je pro mě upřímně nesmírně cool a zajímavé.“

Nákup se přesouvá do on-line

S tím, jak se náš život stává stále více digitálním, mění se i nakupování. Stává se rychlejším a interaktivnějším díky nákupu online, výměně a vrácení zboží a přizpůsobení. Výjimkou nejsou ani nákupy automobilů. Záleží nejen na samotném produktu, ale také na způsobu nakupování a zákaznické zkušenosti.

„Nesnáším nákup nových aut kvůli nátlaku prodejců a up-sell praktikám při vyzvednutí, ale testovací jízda a vyzvednutí Tesly byly naprosto pohodové a zábavné. Atmosféra prodejny Tesla mi připadala jako v prodejně Apple. Osvěžující! Stáhl jsem si také kontrolní list, který má Tesla klub na internetu, abych si vůz před převzetím důkladně zkontroloval. Jsem elektroinženýr a jsem velmi detailně zaměřený. Tesla byla perfektní a čistá. Vyzvednutí bylo nejrychlejší zkušeností, jakou jsem kdy zažil, protože vše bylo předem připraveno v aplikaci.“

Záleží také na praktičnosti

Na druhé straně zábavy stojí praktičtější důvody. Některé zákazníky láká skutečnost, že vlastnictví elektromobilu není závislé na cenách benzinu. Někteří také upozorňují na snadnost oprav elektromobilu ve srovnání s vozidlem s vnitřním spalovacím motorem, které má více dílů a vyžaduje výměnu oleje.

„Mám rád elektromobily, protože mám rád skvělé elektrické vychytávky a nemusím platit za benzín.“

„Rozhodl jsem se přejít na elektromobily a bylo to pro mě skvělé rozhodnutí. Co se mi líbí na elektromobilech je, že jsou levnější na provoz a mají méně dílů, které je třeba opravovat, takže netrávím tolik času opravami. Velkou roli hrálo i to, že jsou šetrnější k životnímu prostředí.“

„Jednoduše se mi líbí, že motor elektromobilu je mnohem jednodušší než motor spalovacího motoru. Elektromobil má jen málo pohyblivých částí.“

Navíc u elektromobilů není zábava vždy spojena s rychlou akcelerací a hravostí. Pro některé zákazníky znamená jistou jízdu a efektivitu. Moderní funkce pomáhají zmírňovat rizika spojená s řízením. Zážitek z jízdy bez stresu předznamenává bezpečnou budoucnost. Tato motivace znamená hodně, zejména pro lidi s rodinami.

„Miluji ten pocit, když vím, že je vyroben pro maximální účinnost. To samé s náklady na Supercharger vs. benzín, účinností, tichou jízdou a snadností ovládání jedním pedálem.“

I čas potřebný k nabíjení lze proměnit v pozitivní zážitek

„Kdy půjdeš na záchod, protáhneš se, obejmeš ženu a trochu se napiješ? V reálu není nabíjení špatné, líbí se mi nový režim nabíjení na cestách, velmi klidný a nenucený. Jen to chce hodně nabíječek pro všechny.“

„Pokud musím jet daleko sám, opravdu se mi nechce čekat na nabíjení. Při jízdě s rodinou to však není velký problém, kvůli dětem se stejně musí stavět častěji.“

Více na Charging Forward: Motivace k řízení elektromobilu | Ipsos.

Související články:

Společnost Shell v Číně otevřela největší dobíjecí stanici pro elektroauta na světě PwC: Elektromobily na největších trzích Evropy poprvé v historii tvoří víc než polovinu prodejů Pět tisíc elektromobilů během šesti měsíců: Zájem podnikatelů o čistou mobilitu sílí Trh loni rostl rekordním tempem, v ČR jezdí už více než 36 tisíc elektromobilů

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Multimédia

Video: Čerpací stanice Adam v Chotěboři

Za rozhodnutím provozovat čerpací stanici se mohou skrývat nejrůznější pohnutky. Třeba navázání na rodinné tradice. Jakub Adam, jednatel čerpací stanice Adam v Chotěboři, sází v rodinném podnikání hlavně na osobní přístup k zákazníkům. Kromě stojanů s palivem u něho najdete také myčku, nabídku stáčeného vína, stánek se zmrzlinou a populárním bubble tea nebo pivní speciality […]

Video: Čerpací stanice Fuel Rokytno

Za rozhodnutím stát se majitelem čerpací stanice se mohou skrývat nejrůznější pohnutky. Třeba mít jako majitel kamionové dopravy kde tankovat a také nabídnout lidem poctivé jídlo na dálnici za velmi dobré ceny. Na čerpací stanici Fuel Rokytno čeká na zákazníky osm výdejních stojanů, dva tankomaty a jeden pro smluvní partnery, čtyři dobíjecí stání pro elektromobily, […]

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required