logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Pro mladé Čechy ve věku 18–24 let už auto není jen dopravním prostředkem – je to vstupenka ke...
  • Podle aktuálního průzkumu společnosti Shell jezdí až 28 procent českých řidičů autem nejčastěji...
  • Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol, jediný zpracovatel ropy a výrobce pohonných...
  • K 31. květnu 2025 jezdilo po českých silnicích již přes 44 500 osobních bateriových...

Daniel Vagaský (Shell Czech Republic): Dekarbonizace nákladní dopravy musí být postupná a ekonomicky udržitelná

2. června 2025
Rozhovory 0
167
Daniel Vagaský (Shell Czech Republic): Dekarbonizace nákladní dopravy musí být postupná a ekonomicky udržitelná

Společnost Shell Czech Republic nabízí LNG od dubna minulého roku, letos pak plánuje rozvoj dalších nízkoemisních alternativ. V rozhovoru s předsedou představenstva Danielem Vagaským,  jsme se zaměřili na dekarbonizaci nákladní dopravy a přístup firmy k investicím v této oblasti.

Přečtěte si také
Bonett vybudoval třetí velkokapacitní stanici L/CNG na Slovensku

Před rokem Shell vstoupil do LNG segmentu. Jak dnes hodnotíte tento krok?

Otevření naší první LNG stanice v Dobšicích na dálnici D11 bylo strategickým rozhodnutím, které se ukázalo jako velmi dobře zvolené. Tato lokalita ideálně propojuje Českou republiku s dalšími evropskými státy, kde již máme infrastrukturu LNG stanic vybudovanou. Už při otevření jsme avizovali, že je tu potenciál nahradit fosilní LNG udržitelnou alternativou. Nyní jsme blízko k tomu, abychom českým dopravcům nabídli Shell BioLNG, což odráží náš dlouhodobý závazek být spolehlivým partnerem na cestě dekarbonizace nákladní dopravy. LNG a BioLNG hrají důležitou roli v celém energetickém mixu a my věříme, že právě diverzifikace zdrojů energie je klíčem k udržitelné budoucnosti dopravy.

V jakém stavu je tedy vaše nabídka BioLNG v tuzemsku?

Plynová mobilita je pro nás důležitým technologickým přechodem mezi dopravou postavenou na uhlíkových palivech a dopravou, která dokáže fungovat bez uhlíku. Tento mezičlánek nevyhnutně potřebujeme, proto nabídku pro LNG tahače rozšiřujeme o další lokalitu. Naše týmy zároveň aktivně pracují na tom, abychom českým dopravcům nabídli bio verzi LNG co nejdříve. Za pár týdnů tedy bude v naší nabídce už jen Shell BioLNG, který bude k dispozici na čerpacích stanicích D11 Dobšice a na D5 v lokalitě Svatá Kateřina.

Přečtěte si také
Jiří Ondra ml. (Tank Ono): Zákazníkům nabízíme úsporu bez zbytečných věrnostních programů

Proč by měli dopravci tankovat BioLNG? V čem je výhodnější? Nižší uhlíková stopa?

Shell BioLNG poskytuje minimálně šedesátiprocentní redukci emisí CO₂ bez započtení zamezených emisí a až stoprocentní redukci emisí CO₂ při započtení zamezených emisí ve srovnání s naftou. Je vyráběno ze stoprocentně obnovitelných surovin, jako jsou hnůj, kejda, čistírenské kaly nebo organický odpad. Přechod z LNG na BioLNG je navíc pro dopravce velmi jednoduchý, protože nevyžaduje žádné úpravy infrastruktury ani vozidel. To znamená, že dopravci, kteří již investovali do LNG vozového parku, mohou svou uhlíkovou stopu snížit okamžitě.

Druhou zajímavou zprávou pro dopravce je uvedení nízkoemisní verze dieselu. O co jde?

Shell Renewable Diesel umožňuje až devadesátiprocentní snížení emisí CO₂ ve srovnání s konvenční naftou. Vyrábí se především z biogenních odpadů a zbytkových materiálů, jako jsou použité kuchyňské oleje. Díky vysokému cetanovému číslu přináší také lepší startování při nízkých teplotách a nižší emise oxidů dusíku a pevných částic. Jde o takzvané drop-in palivo, což znamená, že může být okamžitě používáno ve stávajících dieselových motorech bez nutnosti jakýchkoliv technických úprav.

Má ještě nějaké další výhody kromě snížení emisí?

Kromě snížení emisí CO₂ až o 90 procent přináší i čistší spalování díky parafinickým molekulám a vysokému cetanovému číslu či nižší emise oxidů dusíku a pevných částic, což přispívá k lepší kvalitě ovzduší. Oproti konvenční naftě nabízí také snížení hluku motoru. Pro dopravce je ale také podstatné, že Shell Renewable Diesel lze v nádrži míchat s běžnou naftou v jakémkoliv poměru, takže není třeba před prvním použitím vyprazdňovat palivové nádrže.

Poptávku bude do budoucna určovat nejen nabídka pohonných hmot, ale široký sortiment občerstvení a kvalitní zákaznický servis.

Kde ho budou moci zákazníci natankovat?

První lokalitou bude čerpací stanice Shell Svatá Kateřina na D5, dále uvažujeme i o jiných lokalitách v České republice. Vnímáme, že toto palivo je důležité pro dopravce, kteří obsluhují zákazníky v Německu a západní Evropě.

Jak dnes mohou dopravci dokládat snížení emisí při používání těchto paliv? Spolupracujete na tom s nimi?

V případě obou paliv budeme poskytovat dopravcům podporu v reportingu vůči jejich zákazníkům. Pro dopravce jsme vyvinuli systém takzvaných Shell Customer Carbon Statements. Jde o čtvrtletní prohlášení, která dokumentují dosažené snížení emisí. Pomáhají dopravcům prokazovat jejich vlastní environmentální závazky v rámci reportingu, což je v současné době stále důležitější aspekt podnikání v dopravě.

Silniční nákladní doprava má značný podíl na celosvětových emisích CO₂ , prochází nevyhnutelnou transformací. Je právě BioLNG a nízkoemisní nafta vaší hlavní vizí pro dekarbonizaci v této oblasti?

Věřím, že budoucnost bude o kombinaci různých přístupů, od paliv jako BioLNG a Renewable Diesel přes elektromobilitu až po vodíkové technologie. Jsem přesvědčen, že dekarbonizace je postupný proces, který se nedokončí za pár let. Různé technologie se vyvíjejí různým tempem a my se snažíme nabízet řešení, která odpovídají aktuálním potřebám.

Nároky individuálních řidičů na čerpací stanice se v posledních letech výrazně proměňují. Jak na to reagujete?  

Velmi důležitým milníkem pro nás bylo otevření nových technologicky vyspělých čerpacích stanic v Krsicích na dálnici D4. Tyto stanice jsou opravdu unikátní svým zaměřením na osobní mobilitu a elektromobilitu. Nabízejí celkem osm ultrarychlých nabíjecích míst s výkonem až 150 kW, kde řidiči elektromobilů mohou dobít své vozy za přibližně 15 minut. Paralelní tankování nákladních vozidel ze dvou stojanů umožňuje dopravcům tankovat dvakrát rychleji nejen naftu, ale i AdBlue. A pak je tu samotný provoz čerpacích stanic, kde jsou a do budoucna stále více budou rozhodující energeticky a vodohospodářsky úsporné technologie. Rekuperace zbytkového tepla z chladicích zařízení ohřívá vodu na čerpací stanici, ale i v provozovně Burger King, která je součástí čerpacích stanic. A třeba odpadní vody jsou filtrovány přímo na stanici a následně odváděny do biologické čističky odpadních vod. Máme tu i toalety s extrémně nízkou spotřebou vody díky principu vakuového splachování podobnému technologii v letadlech.

Když odhlédneme od paliv a podíváme se na služby, na co v jejich rámci sázíte?

Chceme, aby čerpací stanice byla místem, kde zákazníci samozřejmě načerpají víc než jen palivo. Kromě kvalitních pohonných hmot tedy nabízíme i dobrou kávu, občerstvení, příjemné prostředí a služby, díky kterým si mohou odpočinout nebo v klidu pracovat. Na obou čerpacích stanicích v Krsicích najdou zákazníci kromě samostatného odpočinkového prostoru třeba také posilovací stroje nebo dětské hřiště. Poptávku bude i do budoucna určovat nejen nabídka pohonných hmot, ale právě široký sortiment občerstvení a kvalitní zákaznický servis.

 

Při dlouhých cestách posádka aut ocení i odpočinkové zóny, třeba dětské hřiště.

 

Daniel Vagaský je předsedou představenstva společnosti Shell Czech Republic Ve společnosti Shell působí od roku 2004. Zastával pozice v oblasti Business Finance a později se přesunul do regionálního finančního managementu pro střední a východní Evropu. V současnosti je ředitelem oddělení komerční silniční dopravy pro Českou republiku a Slovensko, kde vede svůj tým, který se zabývá dekarbonizací nákladní dopravy.

 Rozhovor vyšel také v tištěné příloze Speciál Čerpačka Jaro 2025

 

 

Související články:

Bonett vybudoval třetí velkokapacitní stanici L/CNG na Slovensku Jiří Ondra ml. (Tank Ono): Zákazníkům nabízíme úsporu bez zbytečných věrnostních programů Shell otevřel svou první LNG čerpací stanici na Slovensku Shell nabízí BioLNG na klíčovém dopravním koridoru na dálnici D5

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Multimédia

Video: Čerpací stanice Adam v Chotěboři

Za rozhodnutím provozovat čerpací stanici se mohou skrývat nejrůznější pohnutky. Třeba navázání na rodinné tradice. Jakub Adam, jednatel čerpací stanice Adam v Chotěboři, sází v rodinném podnikání hlavně na osobní přístup k zákazníkům. Kromě stojanů s palivem u něho najdete také myčku, nabídku stáčeného vína, stánek se zmrzlinou a populárním bubble tea nebo pivní speciality […]

Video: Čerpací stanice Fuel Rokytno

Za rozhodnutím stát se majitelem čerpací stanice se mohou skrývat nejrůznější pohnutky. Třeba mít jako majitel kamionové dopravy kde tankovat a také nabídnout lidem poctivé jídlo na dálnici za velmi dobré ceny. Na čerpací stanici Fuel Rokytno čeká na zákazníky osm výdejních stojanů, dva tankomaty a jeden pro smluvní partnery, čtyři dobíjecí stání pro elektromobily, […]

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required