
Když před dvěma měsíci vyhlásil Aures Holdings, provozovatel sítí AAA Auto a Mototechna, spolu s Asociací obchodu ojetými automobily (AOOA) anketu, v níž vyzvali veřejnost k hlasování o nejoblíbenější automobil sekundárního trhu, nebylo vůbec jisté, jak celý projekt dopadne. Nikdo v Česku totiž soutěž o Ojeté auto roku ještě nikdy nezorganizoval. Premiérový ročník však přinesl několik překvapení. Tím prvním byla účast – svým favoritům dalo hlas 4 219 lidí. A druhým to, že 1 456 z nich poslalo „na bednu“ elektromobil Škoda Enyaq.
„Účast v anketě byla výjimečná – vždyť už průzkumy s více než tisícovkou hlasujících jsou brány jako dostatečně reprezentativní. Navíc, vzhledem k tomu, že hlasování probíhalo výhradně na dedikované webové stránce www.ojeteautoroku.cz, je jasné, že hlasovali lidé počítačově gramotní a z principu věci tací, kteří se o auta aktivně zajímají. A že tudíž výsledek ankety skutečně vypovídá o tom, jak motoristická veřejnost vidí kvalitu jednotlivých modelů. Pro špatné auto nikdo hlasovat nebude, byť by se mu třeba vzhledově líbilo,“ říká generální ředitel Aures Holdings Petr Vaněček.
Nápad na anketu přineslo EY
Nápad na hledání nejoblíbenějšího ojetého vozu se zdá zajímavý i expertovi společnosti EY pro automobilový sektor Petru Knapovi. „Podívat se na populární ježděná auta pohledem veřejnosti není v Evropě příliš obvyklé, snad s výjimkou Velké Británie. Výhodou je, že se nehodnotí jen auta uvedená nově na trh jako u Auta roku, ale veřejnost může sdělit své preference napříč cenovými kategoriemi a různými modely či generacemi vozů, a ukázat tak obecné trendy na trhu ojetin, který je až čtyřikrát větší než trh nových vozů,“ říká Petr Knap.
A Petr Vaněček doplňuje svůj pohled na samotný výsledek ankety. „I pro nás organizátory je to obrovské překvapení, výsledek budeme určitě analyzovat a interpretovat. Jedna věc se zdá být zjevná – Češi zřejmě přicházejí na chuť elektromobilitě. A i když třeba na pořízení elektroaut nemají, nebo by je neměli kde nabíjet, určitě se o ně zajímají – a spoustě z nich se myšlenka na ježdění s nimi líbí. Moderní elektromobily už mají solidní dojezd, velmi rychlé nabíjení, k tomu jsou prakticky bezúdržbové a provozně tiché, pohodlné. Kdo jednou elektroauto vyzkouší, nechce se mu přesedat zpátky do ‚hrčícího’ spalováku,“ dodává Vaněček.
Od kompaktního auta po elektromobil
V anketě se hlasovalo v šesti kategoriích: kompaktní auto, rodinný vůz, malé auto do města, SUV, pracovní/užitkový vůz a elektromobil. V každé kategorii byla nominována vždy desítka modelů podle jejich obliby na sekundárním trhu a zároveň nejprodávanějších v síti AAA Auto v posledních šesti letech, tedy od roku 2019 do roku 2025. To je důvod, proč se kupříkladu v anketě poněkud překvapivě neobjevily některé známé modely, například Toyota Corolla – ta se sice v posledních dvou, třech letech poměrně výrazně prosazuje mezi novými vozy, na sekundární trh se však ještě ve větší míře nedostala. Dalším překvapením může být, že samostatnou kategorii nedostaly hybridy – protože nějaký stupeň hybridizace se v posledních letech objevuje u mnoha modelů a nemá smysl podle ní auta dělit.
„Hlasování zcela ovládly vozy skupiny Volkswagen, většinou modely z Mladé Boleslavi. Ale zdá se, že anketa splnila i edukační a osvětové role v odbourávání předsudků vůči elektrickým vozům, což dokazuje vítězství enyaqu, který absolutně dominoval nejen své kategorii, ale i celé anketě,“ říká Petr Knap z EY.
Celkovým vítězem se stala Škoda Enyaq, která dostala absolutně nejvíce hlasů (1 456) a převálcovala svou kategorii elektromobilů (druhá skončila Kia e-Niro, třetí Tesla Y). Překvapení je o to větší, že na sekundárním trhu kupují lidé hlavně Teslu Model 3, jichž se za necelý půlrok v Česku prodalo 588 – v anketě však skončila až čtvrtá; ojetých enyaqů se prodalo 230 kusů. „Enyaq jako sebevědomé auto oblíbené domácí značky měl ještě trochu umetenější cestu, když ředitel a hlavní tvář konkurenční Tesly Elon Musk zatížil v poslední době značku svým kontroverzním vystupováním,“ zamýšlí se Petr Knap.
Prodejům ojetých elektromobilů nahrává klesající cena
Prodejům elektromobilů z druhé ruky výrazně nahrává i neustále klesající cena bateriových vozů – zatímco loni v tuto dobu za ně zájemci dali v průměru 864 tisíce korun, letos je to už 695 tisíc Kč, tedy o pětinu méně; což je v přímém protikladu ve srovnání s neustále rostoucí cenou aut spalovacích. „V AAA Auto se elektromobilitě věnujeme na plný plyn. Jsme největším hráčem na trhu ojetých aut, zvlášť poté, co někteří konkurenti z ní zcela vycouvali. V loňském roce jsme prodali 878 elektromobilů, z toho 693 v Česku, a letos jsme už dosáhli 710 prodaných elektromobilů za prvních pět měsíců. Do konce roku plánujeme dosáhnout hranice dvou tisíc prodaných elektromobilů, což představuje oproti loňsku nárůst o 114 procent,“ bilancuje Petr Vaněček. Podle něj mají „Áčka“ momentálně v nabídce kolem 350 elektromobilů a plánují tuto úroveň minimálně udržet, rozšiřují také počet specializovaných „elektro“ poboček. „Nabízíme služby jako nikdo jiný. Kontrolujeme zdraví baterií technologií Aviloo, ověřujeme tovární záruky, nabízíme prodloužené záruky Carlife a poskytujeme detailní technické informace včetně reálných dojezdů a nabíjecích parametrů,“ vysvětluje elektromobilní strategii AAA Auto Petr Vaněček.
Vítězem kompaktní třídy je Škoda Octavia (1 206 hlasů), kategorii malých vozů opanovala Škoda Fabia (953 hlasů). V kategorii SUV zvítězila Škoda Kodiaq a prostorné rodinné vozy patří značce Volkswagen Touran (832 hlasy). V užitkových automobilech zvítězil Volkswagen Transporter (804 hlasy).