
V roce 2017 vznikla společnost Union Energy s cílem rozvíjet na tuzemském trhu síť nezávislých čerpacích stanic mezinárodní značky Avia. Značka, která byla založena ve Švýcarsku, za dva roky oslaví 100 let na evropském trhu. Zanedlouho poté by zástupci značky na českém trhu chtěli mít pod svými červeno-bílými křídly 100 čerpacích stanic.
Rozvoj sítě na českém trhu výrazně zpomalila covidová pandemie, od roku 2023 se ale opět svižně buduje. Plány, které mimo jiné zahrnují i desítky bezobslužných čerpacích stanic Avia XPress u nákupních center, začínají mít jasné obrysy. Pod červeno-bílou značkou už je dnes 55 čerpaček. O dalších plánech jsme si povídali v rozhovoru s Petrem Mühlfeldem, jednatelem společnosti Avia Česká republika a Janou Šoltésovou, jednatelkou společnosti Union Energy, která má pro značku Avia licenci pro český trh.
✅V rozhovoru najdete fotogalerie s ukázkou realizací, jak vypadaly čerpací stanice před a po vstupu do franšízy Avia
Jak se buduje síť, která, i navzdory silné mezinárodní působnosti, neměla v tuzemsku tradici?
Petr Mühlfeld: Začátky byly určitě těžké, budovat síť od nuly, i když jde o známou značku ze zahraničí, není jednoduché. Lidem se spolupráce s námi líbila, ale říkali nám: tak přijďte později, až budete mít víc čerpaček v síti, až se budeme moct někam dojet podívat pro inspiraci.
Jak jste si s tím poradili?
Jana Šoltésová: Důležité bylo se nenechat odradit. Díky tomu, že se v petrolejářské branži pohybujeme už skoro třicet let, vsadili jsme hlavně na důvěru, na dlouhodobé vztahy a také zkušenosti.
Kdo s vámi do toho šel jako první?
Jana Šoltésová: Byl to náš dlouholetý partner, společnost Dota Bus, která s námi spolupracovala už léta v petrolejářském byznysu, a majitel aktuálně řešil rekonstrukci čerpací stanice. Díky našim dlouholetým dobrým vztahům jsme dostali důvěru a společně jsme v roce 2017 v Lanškrouně otevřeli první čerpací stanici v barvách Avia. To byla naše první vlaštovka, která nám pomohla odstartovat budování celé sítě.
Z čeho jste při oslovování nových partnerů tehdy především těžili?
Petr Mühlfeld: Nahrála nám řada věcí. Jednou z nich byl fakt, že spousta čerpacích stanic byla v té době na konci svého životního cyklu, pocházeli z přelomu devadesátých let a jejich majitelé si uvědomovali, že musí modernizovat, pokud chtějí být na trhu dál konkurenceschopní. Hledali nový impuls a my jsme jim ho nabídli. V té době také společnost Unipetrol zásadně změnila podmínky své obchodní politiky ve velkoobchodním prodeji i vztah ke svým zákazníkům. I to řadu majitelů čerpaček přivedlo k nám, protože nazrál čas budovat byznys jako na západě – dávalo smysl se víc spojovat, aby mohli čelit konkurenci velkých tržních gigantů.
Jana Šoltésová: Avia je dnes největší síť nezávislých čerpacích stanic v Evropě, čerpadláři „jedou“ pod jednou značkou a barvou, dělají společné aktivity, ale každá jednotlivá čerpací stanice si stále drží svoji podnikatelskou autonomii. A to je pro řadu majitelů čerpacích stanic naprosto zásadní.
✅ Fotogalerie: Rekonstrukce čerpací stanice v Sázavě
před rekonstrukcí…
… a po rekonstrukci
Jaká je tedy situace dnes, když se na to podíváte optikou těch začátků?
Petr Mühlfeld: Jsme v jiné pozici, značka je vidět, máme dramatický nárůst počtu nových partnerů. Dnes už lidé vidí, že ten byznys funguje, mohou se dojet podívat na úspěšné čerpací stanice, promluvit si s jejich majiteli a probrat s nimi, jak jsou spokojení, co jim to přineslo.
Jana Šoltésová: Je to vzájemná inspirace a přináší výsledky. Často k nám přechází i ti, kterým nevyhovují tvrdé podmínky franšíz mezinárodních sítí. Občas jsou totiž v pozici nájemce na své vlastní pumpě. Je však mnoho těch, kterým takovýto model nevyhovuje a chtějí větší podnikatelskou svobodu. Ti často pak hledají jinou cestu.
V čem je ten hlavní rozdíl zapojení se do nezávislé sítě Avia oproti velkým gigantům, jako jsou Orlen nebo MOL?
Petr Mühlfeld: Nezávislost, podnikatelská autonomie. To, že jim nikdo nemluví do toho, co a za kolik mají prodávat na svých čerpacích stanicích. Partneři, kteří šli do společného byznysu s Avii, mají společnou právě tu nezávislost. To v ostatních sítích, které jsou formou tvrdé franšízy, a firma odvádí poplatky i z obchodu, není možné. Avia je typ měkké franšízy, spíš je to sdružení nezávislých čerpacích stanic pod jednou značkou. Členové sdružení benefitují zejména ze společného nákupu pohonných hmot, protože jako silné uskupení máme samozřejmě jinou vyjednávací pozici s dodavateli.
Jana Šoltésová: Zároveň jsme schopni členům nabídnout také poradenství například v rámci obchodu, ať už se to týká jeho uspořádání nebo využití naší dodavatelské sítě, která zase členům přináší lepší podmínky, než když bude malá čerpací stanice nakupovat sama bez zapojení v síti. Máme uzavřené smlouvy s řadou klíčových dodavatelů suchého zboží, kávy, ale třeba i tankovacích karet. A děláme i partnerská setkání, aby si lidé mohli navzájem své předávat zkušenosti.
✅ Fotogalerie: Rekonstrukce čerpací stanice v Milíčovicích
před rekonstrukcí…
… a po rekonstrukci
Co Avia a privátní značky? Budujete je?
Petr Mühlfeld: Ano, mám řadu vlastních privátních značek. Naší klíčovou vlastní značkou je značka našich prémiových paliv QMAX. Na našich čerpacích stanicích pod značkou Avia dále nabízíme ucelený sortiment v kategorii provozních kapalin, jako jsou vody do ostřikovačů, chladící kapaliny nebo motorové či převodové oleje. Znamená to pro nás určitou podporu značky a jednotné sítě a buduje povědomí u zákazníků i na prodejní ploše. Majiteli čerpací stanice to přináší výhodu kvality za velmi dobrou cenu.
Do suchého zboží, tedy potravin nebo nápojů, se s privátní značkou nechystáte?
Petr Mühlfeld: Dělali jsme si na mezinárodní úrovni průzkumy, ze ktetých vyplynulo, že zákazníci vysloveně neoceňují značku petrolejářské firmy na potravinách, nápojích nebo kávě. My máme vlastní značku kávy a kávových koutků, kterou jsme pojmenovali Via Café. V kávě nám tedy privátní značka smysl dává, protože kategorie kávy je na čerpacích stanicích extrémně oblíbená. Smysl to dál dává ještě v pitném režimu, kde si určitě umíme představit vlastní značku například v energy drincích. Do určité míry by vlastní značku snesly ještě nějaké drogistické kategorie. Do dalších kategorií, že bychom například měli sušenky, se ale nechystáme. Jsme přesvědčeni, že tady mají zákazníci své oblíbené a osvědčené značky.
Co gastro, umíte i tady čerpacím stanicím pomoci s rozvojem?
Jana Šoltésová: To je dynamicky se rozvíjející oblast na čerpačkách. Spolupracujeme s partnery, kteří dokáží pro naše členy zajistit velmi dobré koncepty pro občerstvení. Prakticky každý dnes řeší, jak nejekonomičtěji vyřešit občerstvení v případech, kdy čerpačka nemá dostatek financí na další personál, který by řešil jen občerstvení. Je to velmi individuální a každá čerpací stanice si to musí vyřešit tak, aby to vyhovovalo jí. My jim ale určitě nabízíme cestu a inspiraci, co by mohli, třeba i s minimálními náklady a na minimálním prostoru, využít tak, aby rozšířili nabídku pro zákazníky.
✅ Fotogalerie: Rekonstrukce čerpací stanice v Březnici
před rekonstrukcí
… a po rekonstrukci
Co dál se v rozvoji sítě děje? Co chystáte?
Petr Mühlfeld: Máme nový impuls pro rozvoj sítě, společně s partnerem, který uzavírá smlouvy s majiteli shopping parků, se budou stavět bezobslužné čerpací stanice Avia XPress. Takže se značka Avia rozšíří v nejbližší době právě tímto směrem. První vlaštovka je už v provozu třeba v Jindřichově Hradci, také na Zličíně, kde funguje v hybridním režimu, aby si zákazníci na tankování bez obsluhy postupně zvykli. Několik jich je také na Moravě nebo v Nýřanech přímo u sjezdu z dálnice D5. Další jsou ve fázi stavebního povolení a postupně by u nákupních center měly vzniknout desítky samoobslužných čerpacích stanic. Jde o lokality s velkým pohybem zákazníků a předpokládáme, že to bude komerčně velmi úspěšné.
Jsou dnes bezobslužné pumpy jasným trendem?
Jana Šoltésová: Myslím, že ano. Jsou lidé, kteří jsou citliví na cenu a nepotřebují doplňkové služby. A pro ně je bezobslužná čerpací stanice jasnou volbou. Stále ale počet zákazníků, kteří volí návštěvu čerpací stanice, výrazně převyšuje. Lidé si dnes rádi zajedou nejen natankovat, ale i občerstvit.
O bezobslužných konceptech prodejen, jako je v tuzemsku dělá například skupina Coop, neuvažujete?
Petr Mühlfeld: U některých bezobslužných stanic jsme o tom dříve uvažovali, ale zatím jsme se pro tuto variantu nerozhodli. Do budoucna bychom rádi vyzkoušeli pilotní projekt na některé z našich čerpacích stanic . Ale stále v tom vidím značná určitá rizika, zejména provozní. Zákazník čerpací stanice je odlišný od zákazníků prodejen Coop. I tak bychom to ale rádi vyzkoušeli, protože vidíme, že bezobslužné koncepty fungují v různých druzích byznysu, i v hotelnictví.
Co alternativní paliva? Jak se k nim Avia staví?
Petr Mühlfeld: Zavádění elektromobility v Česku nesměřuje k tomu, že by to měl být dobrý byznys pro provozovatele čerpacích stanic. A máme tu výhodu, že to vidíme napříč evropskými zeměmi. Třeba v Holandsku, kde je obrovský nárůst počtu elektromobilů, to není byznys pro čerpačky a nepřináší to rozumnou návratnost investice. Lidé dobíjí na čerpacích stanicích minimálně, volí spíš nabíjení v práci, v obchodních centrech a samozřejmě doma. Takže stále nevidíme investici do dobíječek na čerpacích stanicích jako smysluplný krok a peníze raději investujeme třeba do modernizace shopů.
Takže na žádné čerpací stanici Avia není dobíječka?
Petr Mühlfeld: Ano, na některých čerpacích stanicích dobíječky jsou, ale jsou ve vlastnictví jiných provozovatelů, ne dané čerpací stanice. A zkušenost je taková, že to opravdu ekonomický smysl nemá.
✅ Fotogalerie: Rekonstrukce čerpací stanice v Nesovicích
před rekonstrukcí…
po rekonstrukci
Pomáháte partnerům s financováním modernizace?
Jana Šoltésová: Čerpačky jsou ve vlastnictví našich partnerů, tam kde to oběma stranám dává smysl, umíme zajistit výhodné financování a zajistit pro partnery dodavatelské firmy pro danou modernizaci.
Máte nějaký unifikovaný recept třeba pro shop?
Jana Šoltésová: Každá čerpací stanice je originál, takže se každá řeší zvlášť. Máme ale už své zkušenosti, víme, co funguje a co naopak ne. Dokážeme vytvořit opravdu dobrý koncept a využijeme i starší a stále funkční vybavení. Modernizaci je dobré udělat komplet od podlahy tak, aby byl shop udržitelný a úsporný. Takže se řeší kompletní prosvětlení čerpací stanice, chladicí zařízení apod.
Odkud pochází pohonné hmoty?
Petr Mühlfeld: Nakupujeme z lokálních zdrojů, dovážíme zboží z Německa a třeba i ze Slovenska. Ten hlavní cíl, který jako sdružení Avia máme, je zajistit členům pohonné hmoty za co nejvýhodnějších podmínek. Oni se pak už musí cenově přizpůsobit lokalitě, ve které podnikají, tak, aby byli konkurenceschopní. A naším cílem je, aby opravdu byli.
Jak si vede Avia v Evropě?
Jana Šoltésová: Napříč Evropou je více než 3 300 čerpacích stanic, nejvíc jich je v Německu, kolem 950, druhý největší trh představuje Francie. A samozřejmě Švýcarsko, to je domovská země Avie, kde je 800 čerpacích stanic. Nizozemí má 370 čerpaček, Belgie jich má přes 200. Celkově je Avia ve 14 zemích Evropy.
A jaké ambice máte vy tady v ČR?
Petr Mühlfeld: My máme ambice dotáhnout Rakousko nebo Maďarsko. Každá z těch zemí má kolem stovky čerpacích stanic. V Polsku je jich asi 150, ale ta země je čtyřikrát větší než ČR! Takže ta naše ambice je myslím reálná. Dnes se pomalu blížíme 60. Síla značky roste, to vidíme každý den při jednání s partnery a dodavateli. Stovku bychom měli rádi v horizontu tří, čtyř let. Důležitější než ale celkový počet čerpacích stanic, je pro nás jejich kvalita a ekonomická výkonnost.