Letošní už 13. Kongres Čerpačka, který se konal na konci září v Aquapalace Hotelu Prague, přinesl hlubší pohled na nové příležitosti růstu v rychle se měnícím prostředí plném technologických inovací a neustálých výzev. Praktické rady, jak čerpací stanice posunout dál, zefektivnit jejich provoz, nabídnout zákazníkům nové služby a zvýšit zisk, si nenechalo ujít bezmála tři sta účastníků, kteří si vyslechli celkem 21 řečníků, panelistů a moderátorů.
Hlavním cílem akce je informovat a inspirovat majitele, provozovatele a nájemce čerpacích stanic, aby obstáli v náročném konkurenčním boji. Záštitu nad událostí, která je v českém prostředí ojedinělá, převzaly Hospodářská komora ČR, Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo průmyslu a obchodu a SČS – Unie nezávislých petrolejářů ČR.
Zlatými partnery byly společnosti Orlen a P.V.A. systems. Nové produkty či služby představilo celkem 36 partnerů, kteří byli přítomným k dispozici během celé akce. Svou nabídku prezentovali v expo zóně, která se stala místem k získání informací o nových produktech a službách i pro utužení stávajících a navázání nových obchodních kontaktů.
„Na kongresu rezonovalo téma automatizace a digitalizace, ať už jde o zavádění umělé inteligence do interních procesů nebo bezobslužný prodej, a to nejen pohonných hmot. Představili jsme první obchod bez obsluhy na čerpací stanici u nás. Testuje jej společnost Top Tank a technologicky jej zajišťuje firma P.V.A. systems, která má s tímto typem provozu už bohaté zkušenosti z oblasti prodejen potravin. Bude zajímavé sledovat, kam se tento trend v následujícím období posune a zda to bude cesta pro optimalizaci provozu čerpacích stanic v České republice,“ hodnotí témata kongresu Jana Lysáková, group manažerka pořádající společnosti Atoz Retail.
Umělá inteligence sníží administrativu a zvýší zisk
Už podruhé měli zájemci možnost zúčastnit se den před odborným programem exkurze na zajímavé místo. Zatímco vloni si prohlédli objekt kritické infrastruktury státu Centrální tankoviště ropy u Nelahozevsi, letos vyrazili do areálu firmy Loomis Czech Republic v Horních Počernicích, která působí v oblasti přepravy a správy hotovosti. Opět se tak dostali na místo, které není běžně přístupné a seznámili se s vozovým parkem speciálně vybaveným pro převoz peněz nebo trezorem SafePoint, který umožňuje bezpečné uložení tržeb přímo na čerpací stanici.
Jak v praxi využít umělou inteligenci, to bylo obsahem úvodní prezentace kongresu, které se ujal poradce a konzultant v oblasti automatizace a digitalizace Filip Plevač. Zúčastněným mimo jiné sdělil, že AI se může stát praktickým pracovním nástrojem, díky kterému čerpací stanice zefektivní a zautomatizuje svůj chod. „Umělá inteligence otevírá obrovskou revoluci v administrativních činnostech. Ať už vlastníte malou jednotku nebo řídíte obrovský konglomerát, AI dokáže administrativu snížit až o 80 procent,“ přiblížil. Digitální pomocník má také schopnost identifikovat nové obchodní příležitosti, a přispět tak přímo k růstu tržeb.

Filip Plevač
Účastníky akce posléze přivítal ministr dopravy Martin Kupka, který kromě jiného nastínil vývoj dopravní infrastruktury a legislativní změny čekající v nejbližší době na provozovatele čerpaček. Podrobněji se pak na evropské regulace ve své prezentaci zaměřil Ivan Indráček, předseda představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů ČR. K podstatným novinkám patří směrnice RED III, která předepisuje zvyšování podílu obnovitelných zdrojů energie, nebo nový systém emisních povolenek ETS 2.

Ministr dopravy Martin Kupka
Zachrání HVO spalovací motory?
Velký zájem vzbudila diskuse o alternativním palivu známém jako hydrogenované rostlinné oleje (HVO), které představuje jednu z možných cest, jak prodloužit životnost spalovacích motorů. V Česku je však zatím k dostání jen na poměrně nízkém počtu čerpacích stanic. O výhodách HVO a možnostech širšího uplatnění v tuzemsku debatovali v panelové diskusi Ivan Indráček, Dávid Halász, head of alternative fuels společnosti Eurowag, Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů, Pavel Rubeš, jednatel společnosti Nikey, a Pavel Šimáček, docent v Ústavu udržitelných paliv a zelené chemie VŠCHT Praha. Ten mimo jiné k výhodám HVO uvedl: „Palivo přináší klidnější chod motoru, jeho menší opotřebení a je tu i obrovský potenciál ve snížení množství sazí.“
Nonstop dostupné pohonné hmoty představují pro zákazníky výrazný komfort, zatímco čerpacím stanicím přinášejí úspory i dodatečný zisk. Jak k bezobslužným čerpacím stanicím přistupuje společnost Orlen, objasnili Szymon Glabinski, senior IT project manager & business process consultant společnosti Orlen Unipetrol RPA, a Miroslav Stříbrský, jednatel společnosti Unicode Systems, technologického dodavatele těchto čerpacích stanic.
Na prezentaci o bezobslužném prodeji pohonných hmot plynule navázalo aktuální téma automatizovaných shopů. Ty se poslední tři roky prosazují na tradičním maloobchodním trhu a očekává se, že postupně začnou pronikat i do segmentu čerpacích stanic. Radek Nachtmann, ředitel společnosti P.V.A. systems, a Jitka Žižková, obchodní ředitelka společnosti Top Tank, osvětlili, jak nonstop obchod funguje a jaké benefity, ale i výzvy přináší svým provozovatelům.

Inspirace úspěchem
Nejoblíbenější částí kongresového programu jsou podle ohlasů účastníků video reportáže, které přinášejí inspirativní příběhy úspěšných čerpacích stanic. Tentokrát se o své zkušenosti a podnikatelské cesty podělili Roman Mucha, majitel společnosti Muso, která provozuje franšízovou čerpací stanici Orlen v Orlové, Robert Musil, jednatel společnosti 212 Autopark v Tehovci, a Daniel Přikryl, jednatel společnosti Fly Horse ve Vikýřovicích.
Které produkty zařadit do stále populárnější gastro nabídky? Patřit by mezi ně měly hot dog a káva , a to zejména ta s mlékem, které se u zákazníků těší rostoucí oblibě. V shopu by nemělo chybět místo ani pro nealkoholické nápoje, pivo a tabákové výrobky. „Tvrdá“ prodejní data a také závěry studie Petrol Shopper Trends, která mapovala nákupní zvyklosti Čechů na čerpacích stanicích, představili zástupci společnosti NielsenIQ, retailer business partner Lukáš Hlaváč a analytic insights associate Lukáš Lyčka. „Řetězce si uvědomily důležitost doplňkové nabídky. Jídlo by mělo být čerstvé a kvalitní a káva pokud možno výběrová, s přidanou hodnotou a nesloužící jen na rychlé povzbuzení,“ odhalil preference nakupujících Lukáš Lyčka.
Dobře postavený shop a promyšlená nabídka sortimentu mohou výrazně zvýšit tržby i spokojenost zákazníků. Klíčové je vědět, jak efektivně pracovat s rychloobrátkovým zbožím a správně nastavit gastronomickou nabídku. O tom, které prodejní koncepty se nejlépe osvědčují v praxi, diskutovali na závěr kongresu Tomáš Loula, jednatel společnosti Fors CS, Tomáš Veverka, ředitel společnosti Eurobit – čerpací stanice, a Petr Huňát, partner EuroOil a Robin Oil.
Gabriela Bachárová, gabriela.bacharova@atoz.cz
Fotogalerii z kongresu si lze prohlédnout na tomto odkazu.




