V roce 1962 v Bratislavě začala poprvé přitékat nejdelším ropovodem (přes 5 tisíc km) Družba ropa do tehdejšího Československa. O tři roky později byla Družba prodloužena do Záluží u Mostu, a je to tedy 60 let od zahájení jejího provozu na českém území. V současné době jsou dodávky ruské ropy z Družby pozastavené.
Česká republika je nyní bez problému díky projektu TAL-PLUS plně zásobována západní cestou ropovody TAL a IKL. Společnost Mero ČR, která Družbu spravuje přes třicet let, nyní pracuje na scénářích, jak může ropovod dále využívat.
Družba za více než šest dekád dopravila do tuzemska zhruba 330 milionů tun ropy
Za dobu fungování ropovodu na našem území došlo k jeho několika technickým i technologickým úpravám a modernizacím. V letech 1995-1996 Mero ČR komplexně modernizovalo a rehabilitovalo ropovod Družba, včetně celkové vnitřní inspekce ropovodu a modernizace jeho řízení z nového centra na centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi.
„Ropovod Družba je v současné době ve velmi dobré technické kondici. Aktuálně jsou dodávky ruské ropy z Družby pozastavené. Česko je díky projektu TAL-PLUS plně zásobováno západní cestou ropovody TAL a IKL. Aktuálně Mero ČR společně s odborníky pracuje na expertních studiích, které nám ukáží, jaké jsou možnosti v dalším využití ropovodu Družba v budoucnu. Stále platí, že jde o strategickou energetickou infrastrukturu státu a zcela jistě ji budeme nadále pro energetiku využívat. Od roku 1994 Družbu na území České republiky spravuje Mero ČR. Před 30 lety proběhla komplexní modernizace a od té doby Mero ČR ročně investuje desítky milionů korun do údržby. Díky tomu jsou řídicí a bezpečnostní systémy na úrovni těch nejmodernějších ropovodů a Družba je i po 60 letech ve skvělé technické kondici,“ říká Zdeněk Dundr, provozně-technický ředitel společnosti Mero ČR.
Družba je nejdelší ropovod na světě
Ropovod Družba je se svou délkou přes 5 000 kilometrů nejdelším ropovodem na světě a po více než šest desetiletí zajišťoval klíčovou část dodávek ropy na české území.
Česká větev, dlouhá 473 kilometrů včetně zdvojení a odboček, propojuje rafinerii Slovnaft v Bratislavě s Litvínovem a je napojena na další evropské sítě a od zahájení provozu přepravila kolem 330 milionů tun ropy. Potrubí o průměru 528 a 714 milimetrů pracuje při provozním tlaku zhruba 5 MPa a je schopno přepravit až devět milionů tun ropy ročně.
Provoz Družby v Česku začal před 60 lety
První ropa z Družby začala proudit do tehdejšího Československa již v roce 1962 z Bratislavy, odkud byla v roce 1965 prodloužena do Záluží u Mostu. Mezi významné milníky patří roky 1995-1996, kdy vedení společnosti Mero ČR rozhodlo o realizaci komplexní modernizace a rehabilitace ropovodu Družba a rok 2025, kdy Česká republika ukončila svou závislost na dodávkách z Družby díky projektu TAL-PLUS.
Současnost a budoucnost Družby v Česku
Dodávky ropy z ropovodu Družba jsou nyní pozastaveny. Česko je díky projektu TAL-PLUS bez problému zásobováno ropou západní cestou, tedy ropovody TAL a IKL. Mero ČR v současné době pracuje společně s odborníky na scénářích, jak Družbu v budoucnu využít. Nabízejí se různé scénáře, od pokračování přepravy ropy až po přepravu jiných médií, jako je vodík či CO₂.





