logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Prodejny potravin Viva Billa budou zákazníkům k dispozici na desítkách čerpacích stanic OMV na...
  • Skupina Orlen Unipetrol pokračuje v modernizaci a rozvoji své sítě Orlen Benzina. Jedním ze...
  • Ceny nafty v posledních týdnech ještě zrychlily pokles a tankovat se dá i za méně než 30 Kč/l....
  • Monitoring jakosti pohonných hmot České obchodní inspekce v březnu odhalil tři nevyhovující...

LPG může výrazně snížit emise v dopravě do doby, než dostatečně vzroste podíl bezemisních alternativ

27. září 2019
Zpravodajství 0
1175
LPG může výrazně snížit emise v dopravě do doby, než dostatečně vzroste podíl bezemisních alternativ

Pro snížení emisí škodlivých plynů a prachových částic ze silniční dopravy je nezbytné, aby se zvýšil podíl vozidel na alternativní paliva. Elektromobily jako ideální bezemisní vozidla se prosazují jen velmi pomalu a jejich podíl v dopravě do roku 2030 dosáhne maximálně 15 procent. Pro snižování emisí v krátkodobém a střednědobém horizontu však již existuje alternativa v podobě LPG, které disponuje prověřenou technologií, potřebnou infrastrukturou i fungujícím trhem. Nové bioLPG má navíc potenciál snížit emise CO2 až o 90 procent. Uvádí to čerstvá studie Vize pro LPG publikovaná Evropskou asociací LPG.

Více než 250 milionů – tolik vozidel křižuje evropské silnice. Energetická účinnost nových motorů se sice neustále zvyšuje, přesto se sektor dopravy v EU podílí na emisích skleníkových plynů z celých 25 procent. Oxidy dusíku (NOx) a prachové částice obsažené v emisích ze silničních vozidel představují jeden z největších problémů, především ve velkých městech. Poptávka po mobilitě přitom neustále roste. V souladu s takzvanou Pařížskou dohodou z roku 2015 je cílem EU do roku 2050 snížit emise silniční dopravy o 60 procent. „Tento ambiciózní plán se z velké části opírá o zvyšování podílu alternativních paliv v dopravě, ten však i přes snahy evropských institucí a národních vlád roste jen velmi pozvolna. Více než 90 procent nových vozidel registrovaných v EU v roce 2018 mělo pohon na benzín či naftu,“ uvádí Ivan Indráček, předseda České asociace LPG.

Spalovací motor tak v krátkodobém i střednědobém horizontu nadále zůstane nejrozšířenějším pohonem silničních vozidel. Bezemisní elektromobily se na současném evropském vozovém parku podílejí z pouhého jednoho procenta a očekává se, že k roku 2030 vystoupá tento podíl maximálně na 15 procent. „Než se elektromobily výrazněji prosadí, bude potřeba snižovat stále rostoucí emise z dopravy jinak, například podporou vozů na LPG. Toto alternativní palivo má všechny potřebné předpoklady: je to čisté, účinné, hospodárné a bezpečné řešení, které již dnes kompletně disponuje prověřenou technologií, dostatečnou infrastrukturou i fungujícím trhem,“ vysvětluje Ivan Indráček.

Tyto a mnohé další informace přináší nedávno publikovaná studie Evropské asociace LPG (Liquid Gas Europe) nazvaná Vize pro LPG (Vision for Autogas), která odkrývá potenciál tohoto alternativního paliva. S více než 8 miliony osobními vozidly a tříprocentním podílem na celkovém počtu aut na evropských silnicích se LPG těší prvnímu místu v žebříčku alternativních paliv. Podobné je to v Česku. „Počet vozidel na LPG je v tuzemsku dle našich odhadů asi 170 tisíc. Zatímco celkový počet standardních veřejných čerpacích stanic je 3 000, LPG je možné načerpat na 950 čerpacích stanicích. Pro srovnání: plnicích stanic CNG je asi 200,“ popisuje Ivan Indráček.

Díky novému bioLPG až o 90 procent méně emisí CO2

Klasické LPG vzniká jako doprovodný produkt při těžbě zemního plynu nebo při zpracování ropy. Představuje tedy účinné využití těchto zdrojů. V březnu loňského roku pak na trh dorazila novinka v podobě bioLPG. Svými vlastnostmi a chemickým složením je totožné s klasickým LPG, neřadí se však mezi fosilní paliva, neboť je vyráběno z obnovitelných zdrojů. V současné době se však získává zejména jako hlavní produkt při výrobě hydrogenovaných olejů (HVO), které vznikají například zpracováním živočišných tuků nebo rostlinných olejů. „BioLPG lze míchat s běžným LPG, případně jím běžné LPG zcela nahradit, není tudíž potřeba žádných změn ve stávajících technologiích či infrastruktuře. Podle studie Vize pro LPG má bioLPG potenciál snížit emise CO2 až o 90 procent, představuje tedy palivo budoucnosti a významný nástroj pro snižování emisí v silniční dopravě,“ uvádí Ivan Indráček.

Přes 10 procent vozů na LPG do roku 2050

V současné době se na evropském vozovém parku auta s alternativními pohony podílejí zhruba ze 4,1 procenta, zatímco více než 95 procent silničních vozidel je stále poháněno konvenčními palivy. Studie Vize pro LPG přitom předpokládá, že dostalo-li by se vozům na LPG odpovídající podpory, mohl by jejich maximální podíl na trhu do roku 2040 dosáhnout k výši 10,7 procenta. Podle tohoto scénáře by pak vozy na LPG do roku 2050 pomohly snížit emise ze silniční dopravy o 401 milionů tun CO2, 5 913 tun prachových částic a 459 tisíc tun NOx.

Evropská asociace LPG tak ve své studii vyzývá odpovědné politické činitele, aby se zasadili mimo jiné o urychlení implementace infrastruktury pro alternativní paliva, zvýšení povědomí uživatelů o výhodách a dostupnosti alternativních paliv či přijali podpůrná opatření pro vozidla s alternativními pohony. Vhodnou podporou mohou být například výjimky z dálničních poplatků a silničních daní, parkování zdarma a podobně. Zároveň by mělo být též zajištěno upřednostňování vozů na LPG a další alternativní paliva při zadávání veřejných zakázek. Podobná opatření navrhuje i Národní akční plán čisté mobility. „Nová legislativa v Česku ale osvobozuje od dálničních poplatků elektromobily a dává slevu vozům na CNG, přičemž zapomíná na obdobnou podporu LPG. To odporuje principu technologické neutrality,“ uzavírá Ivan Indráček.

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Nejčtenější zprávy

  • Benzina spustila aplikaci Mycí digi linka, auto pozná podle SPZ 7.5k views | posted on 9. dubna 2018
  • ČOI: Kvalita paliv v roce 2019 rostla, nejlepší výsledky mají alternativní paliva 6.8k views | posted on 31. ledna 2020
  • Koncept Fresh Corner je už na stovce čerpacích stanicích MOL 6.4k views | posted on 3. května 2018
  • Benzina spouští bezkontaktní platby mobilem přímo u stojanu 6.1k views | posted on 29. října 2018
  • LPG stanice nově varují před ručním plněním plynových láhví pod pokutou 50 000 korun 4.5k views | posted on 10. července 2020

Komerční sdělení

Specializované služby pro provozovatele čerpacích stanic

Získejte zkušené účetní se specializací na obor čerpacích stanic, mějte svoje data vždy online a požívejte mnoha dalších výhod. Víme, že vedení účetnictví čerpacích stanic zahrnuje mnoho neobvyklých účetních případů a transakcí. Naše účetní z daňových kanceláří KODAP dobře znají specifika vašeho oboru a dobře se orientují v konkrétní problematice. Používají jednotnou standardizovanou metodiku vedení […]

Archiv komerčních sdělení

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required