Autokosmetika vyžaduje jinou prezentaci

Na čerpacích stanicích by kromě kapalin do ostřikovačů neměla chybět kapalina do chladiče, brzdová kapalina, ale také různá autokosmetika. Na druhou stranu zákazníci vyžadují nové služby, a tak je pro toto zboží stále méně místa. Z toho důvodu se mění jejich podoba a je zapotřebí zvolit trochu odlišný způsob, jak produkty prezentovat.

Střídání autokosmetiky a provozních kapalin probíhá zpravidla na jaře a na podzim. Dochází k nahrazování nejen jarní směsi do ostřikovačů za zimní a naopak, ale také úpravě dalšího zboží pro automobily. Výrobci a dodavatelé v této době zpravidla nejvíce přicházejí s inovacemi a novinkami.

Přednost mají potraviny, drogerie a kávový servis

„Čerpací stanice jsou denně navštěvované tisíci motoristů, kteří si zde mohou koupit nutné věci pro uspokojení běžných potřeb pro automobily,“ uvádí Daniel Hartl, marketingový manažer Druchemy, družstva pro chemickou výrobu. Místa pro prezentaci sortimentu v prodejně však už tolik není, a tak se přesouvají mimo ni. „U stěžejních provozních kapalin, mezi které patří zimní a letní směsi do ostřikovačů, chladicí kapaliny a AdBlue, je velmi silná prezentace nabídky ve venkovních prostorech,“ deklaruje Tomáš Skopový, marketingový ředitel společnosti DF Partner. Nejčastěji jde o boxy a prezentační mola. Za pravdu mu dává Miroslav Dvořáček, obchodní manažer společnosti Agrimex: „Obchody se v poslední době zaměřují na potraviny, základní drogerii a kávový servis. Provozní kapaliny, autokosmetika a oleje silně ustupují. Z trendu jedné společnosti, myslím, že u nás s tím přišel Slovnaft, se stal trend i těch ostatních.“ Stejně to vnímá také Kristína Jirkovská, key account manager společnosti AutoMax Group. Dodává, že větší místo v obchodech dostávají zejména bistra, a tak se v rámci této situace zmenšuje prostor na vystavování i jejich zboží.

V kurzu je ready-to-use

Jaro je tu a léto za rohem. To je pro mnohé motoristy velký stimulant k důkladné očistě a mytí vozů. „V rámci trendu rozšiřování obliby ručního mytí doporučujeme autokosmetiku a doplňky, které jdou tímto směrem. Jde o odstraňovač hmyzu, čistič disků, houby na hmyz, mycí houby a různé druhy hadříků a jelenic. U čističe disků je vhodné použít novinku značky Coyote, a to čistič disků Red, kde na ručním mytí zákazník vidí efekt změny barvy po nastříkání na disky během chvilky. Přípravek začne reagovat na brzdový prach a různé nečistoty,“ vysvětluje Kristína Jirkovská. Během slunečných dnů jdou na odbyt také vůně do auta. Převratné novinky však nečekejte. Ale jak uvádí Miloš Procházka, produktový manažer společnosti Makro Cash & Carry ČR, změny přišly ve vůních u směsí do ostřikovačů a prostor dostávají různá akční balení s praktickým dárkem navíc, jako je odstraňovač hmyzu či čistič skel. Podle Miroslava Dvořáčka přitom roste výroba privátních značek řetězců čerpacích stanic a dodavatelů autodílů.

V oblasti autokosmetiky lze vidět posun v péči o exteriér i interiér aut, zejména pak o karoserii, kola, skla a vnitřní plasty. „Viditelný je například přechod od aerosolových čističů interiérů k ready-to-use produktům v podobě jednorázových vlhčených ubrousků. V segmentu provozních kapalin je pro nás klíčovým produktem kapalina do ostřikovačů naší privátní značky Benzina, kterou nabízíme ve dvoulitrových a čtyřlitrových kanystrech,“ prozrazuje Filip Balcárek, ředitel pro shop a gastro sítě Benzina. Ta minulý rok navíc uvedla na trh celoroční směs do ostřikovačů. Kombinuje v sobě výhody zimní i letní varianty, efektivně odstraňuje hmyz a odolá i mírným mrazům do -5 °C, je tedy vhodná do klimatu, který u nás převládá převážnou část roku.


„Změna konceptu nesvědčí kapalinám.“

Výrobci a dodavatelé autokosmetiky a provozních kapalin se potýkají se změnou konceptů čerpacích stanic, kdy prioritu dostává hlavně rychlé a kvalitní občerstvení, přičemž sortiment nepotravinářského zboží je významně potlačován. Klíčovou rolí provozovatelů sítí čerpaček je tedy najít správnou rovnováhu v sortimentní nabídce tak, aby na jednu stranu maximalizovali výnosnost z regálové plochy a na druhou stranu zachovali dostatečně atraktivní nabídku pro motoristy. Reálně totiž hrozí, že by motorista mohl přestat vnímat stanici jako místo plánovaného nákupu autokosmetiky a autodoplňků.

Tomáš Skopový, marketingový ředitel, DF Partner


Ano jednorázovým vlhčeným ubrouskům

Patrný je jasný trend zjednodušování obsluhy a péče o automobil. „Častější navštěvování specializovaných myček nebo alespoň samoobslužných myček je dnes samozřejmostí. Proto z našeho sortimentu doporučujeme prodávat klasické balení autokosmetiky v malých lahvičkách 250 až 500 ml. U vody do ostřikovačů potom balení tři až pět litrů,“ uvádí Daniel Hartl. Zákazníci tak při svých nákupech volí především tyto objemy. „U aerosolu je to podle ceny. U ubrousků je to jiné. Preferují ubrousky v sáčku více než v tubách. Zde je to z důvodu, že ubrousky se používají hlavně v rámci rychlé údržby, například v myčce během mycího cyklu, a také je tento objem skladnější oproti tubě,“ dokládá Kristína Jirkovská.

Jednoznačný trend přechodu zákaznických preferencí z aerosolové kosmetiky k jednorázovým vlhčeným ubrouskům má své důvody. „Tento sortiment dnes zahrnuje téměř všechny oblasti péče o vozidlo, a to jak v interiéru, což je palubní deska, okna a čalounění, tak v exteriéru, kde jde o karoserii, plasty, kola a hmyz,“ vyjmenovává Tomáš Skopový. V případě chladicích kapalin se prodávají ready-to-use varianty v litrovém provedení. „Jsou to již naředěné chladicí kapaliny, které řidiči v případě nutnosti mohou hned dolít do svého automobilu,“ vysvětluje Tomáš Skopový.

Co by na pumpě nemělo chybět

Ze sortimentu provozních kapalin je na benzinkách vítán ten, který ocení laik a technický analfabet. Jeho prostřednictvím zvládne obsloužit svůj vůz a neublíží sobě, svému vozu ani okolí. „Aktuálně jde o letní kapaliny do ostřikovačů, destilovanou vodu, víceúčelové mazivo WD-40 a podobně. Menší podíl by v dnešní době na čerpačkách již měly mít chladicí kapaliny, stačí litrové balení modré VW TL 774/C a dva druhy červené VW TL 774/D nebo F a VW TL 774/J pro pokrytí převažujícího současného vozového parku osobních vozidel,“ míní Miroslav Dvořáček. Brzdová kapalina postačí specifikace DOT-4 v půllitrovém balení. Ostatní kapaliny je podle něho vhodné ponechat specializovaným prodejnám, protože dnes již málokdo zvládne sám použít další, poněkud specializované výrobky. „Velký vliv má v případě autokosmetiky to, zda má pumpa i mycí linku,“ deklaruje Jitka Kučerová, area manager pro Čechy společnosti AutoMax Group. Na základě toho se prodávají čističe kokpitů, disků, skel či utěrky a jelenice.

„Na všech našich čerpacích stanicích prodáváme jak autokosmetiku, tak provozní kapaliny. Nejvíce jdou na odbyt provozní kapaliny, ale ani prodeje autokosmetiky nejsou špatné. Prodeje provozních kapalin jsou závislé na počasí. V této oblasti nejvíce spolupracujeme s firmou Filson,“ poodhaluje Jan Šimek, provozní vedoucí sítě Tank Ono. Pro společnost MOL Česká republika jsou základním pilířem tohoto sortimentu vody do ostřikovačů a motorové oleje privátních značek MOL Evox a Dynamic. „Nárůst prodeje autokosmetiky zaznamenáváme zejména na těch čerpacích stanicích, kde nabízíme služby myčky nebo ručního mytí,“ konkretizuje retail shop manager Ivo Velíšek. V posledních letech tato síť zaznamenala také významný nárůst poptávky po produktu AdBlue, se kterým se jí daří dosahovat velice slibných meziročních nárůstů prodejů. „Na našich čerpacích stanicích se nejvíce prodávají směsi do ostřikovačů, destilovaná voda, AdBlue, oleje do motorů a v zimním období přirozeně různé rozmrazovače skel a zámků,“ doplňuje Miloš Procházka.

Poslední vydání speciálu