
Vláda připravila úpravy tří zákonů, které mají pomoci zmírnit dopady vysokých cen pohonných hmot a energií na občany i firmy. Shodla se také na dočasném snížení spotřební daně na pohonné hmoty. Dočasné snížení spotřební daně z pohonných hmot, z nynějších 12,84 koruny u benzinu a 9,95 koruny u nafty, však ještě musí projít parlamentem. Stát zřejmě bude vybírat méně od začátku června do konce září.
Ministerstvo financí očekává, že nafta a benzin v důsledku zlevní zhruba o 1,80 koruny, přičemž stát tak přijde o 4,2 miliardy korun. Ministr financí Zbyněk Stanjura naznačil, že uvažuje o stanovení maximálních marží prodejcům. Ve čtvrtek 7. dubna se má sejít se zástupci petrolejářů.
Ke zmírnění dopadů vysokých cen pohonných hmot a energií mají přispět také připravené novely tří zákonů – zákona o daních z příjmu, zákona o dani silniční a zákona o ochraně ovzduší. Vláda do nich promítla již avizované návrhy na zrušení silniční daně v maximálním rozsahu, jaký umožňují evropské předpisy, na odstranění povinnosti přimíchávat do pohonných hmot biopaliva první generace a na odložení účinnosti povinnosti provozovat vybrané spalovací stacionární zdroje o dva roky. Nově k nim přibyla také podpora nízkoemisní mobility formou zvýhodnění používání elektromobilů a zrychlení odpisů u dobíjecích stanic.
Díra v rozpočtu přes čtyři miliardy
„U silniční daně odhadujeme rozpočtový dopad na zhruba 4,2 mld. Kč ročně, které zůstanou v kapsách zejména malých a středních podnikatelů. Zrušení povinnosti přimíchávat biosložku do nafty pak povede k jejímu zlevnění 1,5-2 Kč na litr. Vedle toho jsme dopravcům prominuli zálohy na silniční dani na celý rok a umožnili odložit platby DPH až do konce října, což jim výrazně pomůže s jejich cash-flow,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura. Balíček kromě zrušení silniční daně v kategorii pod 12 tun řeší také nákladní vozidla a přívěsy nad 12 tun, u nichž sazby silniční daně přiblíží evropským minimům daným směrnicí o Eurovinětě. Konkrétní příklady úspor v případě zrušení silniční daně uvádíme níže.
Díky odstranění povinnosti přimíchávat biopaliva do pohonných hmot bude možné využít i jinou, cenově i nákladově výhodnější metodu, jak plnit emisní cíle dle evropských předpisů. Doposud měl dodavatel velmi omezené možnosti jak dosáhnout minimálního podílu biopaliv v pohonných hmotách, a to konkrétně 6 % biosložky v naftě a 4,1 % biosložky v benzinu. Cena biosložky je přitom vyšší než cena samotných paliv, proto by odstranění povinnosti jejího přimíchávání mělo vést ke snížení konečné ceny jak pro motoristy, tak pro celý podnikatelský sektor.
Balíček podporuje nízkoemisní auta
Ministerstvo financí v rámci balíčku přichází také s podporou nízkoemisních vozidel (elektromobilů, hybridních vozidel, vozidel na zemní plyn) v rámci novely zákona o daních z příjmu. V případě využívání služebního nízkoemisního vozidla zaměstnancem nejenom pro pracovní, ale i pro soukromé účely, dojde ke snížení výše příjmu zaměstnance, který se odvíjí od vstupní ceny využívaného vozidla (dnes 1 % vstupní ceny za každý kalendářní měsíc). Nově bude u jinak dražších nízkoemisních vozidel zaměstnanec danit příjem pouze ve výši 0,5 % vstupní ceny. Pro zaměstnance tak bude výhodnější nízkoemisní vozidlo více využívat i pro soukromé účely. Současně dojde v rámci novely zákona o daních z příjmů ke zkrácení doby odpisování dobíjecích stanic pro elektromobily z 10 na 5 let (wallboxů i samostatně stojících dobíjecích stanic). Bude tak možné rychleji uplatňovat náklady na pořízení elektrodobíječek jako daňový výdaj.