logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Přestože hodně automobilových značek zdůrazňuje ekologické výhody svých elektrických modelů,...
  • Společnost Shell Czech Republic, která v loňském roce představila svou první LNG stanici v České...
  • V úvodních třech měsících roku zaznamenal trh s novými užitkovými elektromobily v Evropské unii...
  • Skupina Orlen Unipetrol v rámci strategie udržitelného rozvoje a dekarbonizace posiluje rozvoj...

CETA: Spotřební daň loni představovala téměř 92 mld. Kč, rychleji roste benzin

26. března 2019
Zpravodajství 0
6228
CETA: Spotřební daň loni představovala téměř 92 mld. Kč, rychleji roste benzin

Předepsaná spotřební daň z pohonných hmot v roce 2018 meziročně vzrostla. Celkem stát za benzin a motorovou naftu předepsal řidičům spotřební daně ve výši 91,98 miliardy Kč, což je o 1,48 % více než v minulém roce. Ačkoliv většinu předpisu dlouhodobě generuje motorová nafta, rychleji roste předpis u benzinu. Vyplývá to z analýzy, kterou pravidelně vypracovává Centrum ekonomických a tržních analýz (CETA) ve spolupráci se společností W.A.G. payment solutions, a.s.

U pohonných hmot stát zatěžuje jejich spotřebu specifickou spotřební daní, jejíž sazba činí 10,95 Kč/l motorové nafty a 12,84 Kč/l benzinu. Společně s daní z přidané hodnoty (21 %) tak z každého natankovaného litru pohonné hmoty odvádí významnou daňovou částku.„Pokud litr benzinu stojí 30 Kč, daňová složka z toho tvoří 18,05 Kč, tedy 60,16 % ceny. U motorové nafty za 30 Kč/l činí daňová zátěž 16,16 Kč, tedy 53,86 % ceny. I proto jsou spotřební daně významnou příjmovou položkou státní pokladny,“vysvětluje Aleš Rod, ředitel výzkumu CETA.
Za rok 2018 předepsal správce daně řidičům spotřební daň z pohonných hmot ve výši 91,98 miliardy Kč, což obsahuje meziroční daňový nárůst o 1,48 %. Drtivou většinu, přes 70 % z této částky, generuje daň z motorové nafty. Meziroční růst objemu o 1,65 % znamená zvýšení předepsané daňové povinnosti na 64,81 miliardy Kč. Předepsaná daň z benzinu tvořila v roce 2018 sice „jen“ 27,02 miliardy Kč, ale meziročně se zvýšila o 5,04 %, rostla tedy mnohem rychleji než daň z motorové nafty.
„Dlouhodobý trend regulatorního zvýhodnění nafty a preference naftových motorů se začíná ochlazovat, což se bude projevovat i na růstu výnosů spotřební daně z benzinu. Je však nutné dodat, že jádrem spotřebního zdanění pohonných hmot jsou a budou příjmy z motorové nafty,“ říká Rod a dodává vysvětlení: „Na HDP České republiky se průmysl podílí více než v jakékoli jiné zemi EU, což determinuje vyšší výkony silniční nákladní dopravy. Navíc je díky své poloze významnou tranzitní zemí, která je jak z pohledu volby trasy, tak nákladů na mýto a tankování ekonomicky nejvýhodnější, což počty jízd kamionů na našem území zvyšuje.“
Graf: Sazby spotřební daně uvalené na spotřebu motorové nafty ve státech EU28
Zdroj dat: Evropská komise

To potvrzuje i dílčí výstup analýzy, který kalkuluje náklady silničního nákladního automobilu nad 12 tun na 100 kilometrů v různých zemích ve struktuře ceny mýta a pohonných hmot. Zatímco v Rakousku stojí projetý 100 km dlouhý úsek po zpoplatněné dálnici v průměru 52,28 eur, v Německu 58,26 eur, v Polsku 58,21 eur a na Slovensku 55,19 eur, v České republice činí náklady 46,50 eur.

Tabulka: Náklady na pohonné hmoty (nafta) a mýtné (zpoplatněná dálnice) u nákladních automobilů nad 12 t

Zdroj dat: Vlastní výpočty

Ceny motorové nafty i benzinu se dlouhodobě pohybují pod mediánem Evropské unie. Mýto v roce 2018 vygenerovalo českému státu příjmy ve výši 10,81 miliardy Kč (meziročně +3,97 %), z čehož 9,987 miliardy Kč tvoří výnosy od kamionů nad 12 tun (meziročně +4,90 %).

Pro sledování dění na trhu pohonných hmot je předpis daně, který vzniká uvolněním daně z daňového skladu do volného oběhu, vhodnější než samotné inkaso daně. „U inkasa vzniká problém odložené splatnosti, inkaso navíc nemusí být stoprocentní. Předpis v daném měsíci přesně reflektuje dění na trhu. Proto jsme zdaněné položky dle nomenklatur rozdělili na benzin a motorovou naftu, u kterých předepsanou spotřební daň analyzujeme a srovnáváme v čase,“ vysvětluje Aleš Rod.

(CETA)

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Multimédia

Video: Čerpací stanice Adam v Chotěboři

Za rozhodnutím provozovat čerpací stanici se mohou skrývat nejrůznější pohnutky. Třeba navázání na rodinné tradice. Jakub Adam, jednatel čerpací stanice Adam v Chotěboři, sází v rodinném podnikání hlavně na osobní přístup k zákazníkům. Kromě stojanů s palivem u něho najdete také myčku, nabídku stáčeného vína, stánek se zmrzlinou a populárním bubble tea nebo pivní speciality […]

Video: Čerpací stanice Fuel Rokytno

Za rozhodnutím stát se majitelem čerpací stanice se mohou skrývat nejrůznější pohnutky. Třeba mít jako majitel kamionové dopravy kde tankovat a také nabídnout lidem poctivé jídlo na dálnici za velmi dobré ceny. Na čerpací stanici Fuel Rokytno čeká na zákazníky osm výdejních stojanů, dva tankomaty a jeden pro smluvní partnery, čtyři dobíjecí stání pro elektromobily, […]

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required