Nejdůvěryhodnější značkou roku 2022 jsou čerpací stanice Tank Ono

Osmý ročník marketingového programu Důvěryhodné značky zveřejnil výsledky průzkumu zaměřeného na důvěryhodnost značek na trhu v České republice. Soutěž jasně poukázala na tržní změny v rámci nákupního chování, reagující na dění ve společnosti. Dotázáno bylo čtyři tisíce respondentů, kteří hodnotili téměř devět set značek z devadesáti kategorií nejrůznějších oblastí. Jsou mezi nimi služby a instituce, poskytovatelé energií, prodejci drogerie, potraviny a také čerpací stanice. Letošním vítězem se poprvé stala společnost Tank Ono. 

Mezi nejsilnějšími značkami celého průzkumu zazněla jména jako Lego, Jar a IQOS. Skokanem roku, tedy značkou s největším meziročním nárůstem, se stala značka probiotik Biopron. Slavnostní vyhlášení Nejdůvěryhodnějších značek 2022 proběhlo v rámci galavečera 10. listopadu tohoto roku v Autoklubu České republiky v Praze.

Tank Ono má vítězství poprvé, v zákaznické zkušenosti se zlepšuje

Značka čerpacích stanic Tank Ono zvítězila v programu Důvěryhodné značky poprvé. V předchozích ročnících na prvním místě kralovala značka Benzina Orlen, která prvenství obhájila v letech 2017 až 2021. V roce 2015 a 2016 byla na prvním místě značka Shell. Podle organizátorů programu spotřebitelé udělili svou důvěru značce Tank Ono také kvůli konzistentní cenové politice. Tu společnost dlouhodobě nemění a svým zákazníkům nabízí výhodné ceny pohonných hmot, které se silně odlišují od průměrných cen na trhu. To spotřebitelé, jejichž rozpočty ovlivňuje rostoucí inflace, oceňují.

Letos v únoru se stala společnost Tank Ono také vítězem kategorie Mastercard Čerpací stanice s prodejnou díky míře loajality deklarované zákazníky. Ta v posledním roce výrazně stoupla  – podíl zákazníků, pro které je prodejna v rámci kategorie hlavním nákupním místem, je 66 %. V roce 2020 získala společnost také ocenění společnosti KPMG v projektu „Generace CX“, který se věnuje stavu zákaznické zkušenosti v tuzemsku a hodnotí devět odvětví české ekonomiky. V rámci retailu do nich patří také čerpací stanice. Podle studie je Tank Ono zajímavým příkladem značky, která, soudě dle vyjádření zákazníků, staví svou CX strategii na jednoduché cenové propozici se zachováním důležitých parametrů kvality produktu a služeb. Díky tomu je pro své zákazníky čitelná – lidé jasně vědí, co od ní mají čekat.

90 kategorií a 900 značek hodnotilo 4 000 respondentů

„Čeští spotřebitelé hodnotili v nezávislém průzkumu v 90 kategoriích téměř 900 značek. Ty jsou nominovány automaticky na základě prodejů. To zaručuje, že oceněné značky jsou skutečně silné a důvěryhodné. A protože může v každé kategorii zvítězit pouze jedna značka, redesignovali jsme logo soutěže. Nově je jeho součástí symbol medaile s jedničkou,“ uvádí Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny pořádající společnosti Atoz Marketing Services. „Nejdůvěryhodnější značka zareagovala rovněž na převratné změny na trhu s energiemi a stavebninami, proto byly otevřeny nové kategorie typu Kamna a krby, Kotle a bojlery, Betonové prvky, Střešní krytiny či Fasádní systémy. Výsledky v těchto kategoriích mohou zákazníkům pomoci při výběru alternativního zdroje tepla před nadcházející topnou sezónou či při plánované rekonstrukci,“ dodává Lukáš Matějka.

Důvěryhodné značky potvrzují zajímavé změny v nákupním chování českých zákazníků

Výsledky programu potvrzují i data výzkumné agentury NielsenIQ, která sleduje změny v nákupním chování. Zákazníci si své nákupy plánují a promýšlejí v této náročné době ještě výrazněji než v loňském roce. I letos procento respondentů, deklarujících zájem o zdravý životní styl nekleslo pod 70 %. Větší roli nyní hrají promoce. Citlivost na promoce se výrazně změnila, více nakupujících je v dnešní době ochotno nakupovat jiné než obvyklé značky, právě kvůli promoakcím. Před pandemií, v roce 2019 uvedlo 63 % dotázaných že je promoce při nakupování ovlivňují, z letošního výzkumu Inflační studie vyplývá že již 77 % dotázaných inklinuje k promočním akcím. Již z průzkumu Inflace, který byl realizován v červenci 2022 vyplynulo, že čeští zákazníci změnili své nákupní zvyklosti. 29 % z nich začalo nakupovat v obchodech, které nabízejí výrobky za nižší ceny.